Trygghetslarm kan både kopplas till ip-telefoni och till mobilt nätverk. Det innebär att signalen från larmet antingen kan skickas via internet eller via telefonnätet.
Problemen under natten och morgonen har enbart påverkat de mobila anslutningarna. Även om allvarliga störningar på mobilnätet är ovanliga, säger Kristoffer Axelsson att det kan vara tryggare att välja en annan anslutning.
– Vi rekommenderar att man väljer en fast ip-anslutning, säger han.
Stöttar kommuner i kontakt med kunder
Exakt hur många kunder man har i Västsverige kan Kristoffer Axelsson inte säga.
– Men det är kunder i flera olika kommuner.
Enligt honom arbetar företaget just nu med att stötta kommuner som försöker nå ut med information till personer med trygghetslarm.
Vid femtiden på torsdagseftermiddagen meddelade Tele2 att problemet ska vara löst, och att en majoritet av mobilkunderna nu ska ha uppkoppling.
– Samtliga trygghetslarm ska också ha uppkoppling, säger Joel Ibson, kommunikationsansvarig på Tele2.