Linbanor över älven kan bli verklighet om några år. Fördelarna är så stora att Göteborg bör gå vidare med en fördjupad utredning. Det är slutsatsen från förstudien som presenterades i Trafiknämnden idag.
Gjordes även 1923
Redan inför jubileumsutställningen 1923 byggdes den första linbanan i Göteborg. I den kunde man åka mellan Liseberg och utställningsområdet intill Götaplatsen. Sedan dess har inte mycket hänt. Inte förrän nu: Trafikkontoret utreder ett flertal alternativa linbanor som kan bli verklighet till nästa Göteborgsjubileum, år 2021. Enligt förstudien kan en linbana över älven mellan Haga och Lindholmen bli den första som byggs.
– Det är möjligt att ha gondoler som avgår var åttonde sekund. Och det är en turtäthet som inte går att slå med andra trafiksystem, säger Lisa Sakshaug, utredare.
Hur lång tid tar det att komma över?
– Från Haga till Lindholmen; fem minuter.
Enligt utredaren är linbanor relativt billiga att bygga. De är också miljövänliga eftersom de är energieffektiva. Om gondolerna är obemannade blir de också billiga i drift.
Inget för höjdrädda
Nackdelen är att linbanan måste hänga i väldigt höga pelare. För att inte krocka med fartygstrafiken i älven måste gondolerna hänga minst 50 meter upp. Inget för höjdrädda alltså.
– Det finns ju en hel del människor som är höjdrädda. Det här är inget system för dem, säger Lisa Sakshaug.
Förkorta en krånglig sträcka
Förstudien pekar ut sex olika alternativ för linbanan, bland annat en linje mellan Brunnsbo-Ringön och Svingeln.
– För att ta sig den sträckan idag är det bara barriärer. Industriområde, järnväg och älv. Och det är inte en så långt avstånd egentligen så linbanan skulle möjliggöra att ta sig den sträckan väldigt snabbt, säger Lisa Sakshaug.
Fakta
Sex linbanesträckor
Partille – Angered – Surte
Partille – Bergsjön – Bäckebol
Brunnsbo – Gullbergsstrand – Svingeln
Haga – Wieselgrensplatsen
Öckerö – Torslanda – Lindholmen
Vrångö – Axel Dahlströms torg
(Fler stopp föreslås på vardera linje)