Person ligger på sidan i sjukhussäng med magsjuka i Turkiet. Till höger: tre personer står utomhus vid en röd byggnad i Svenljunga, familjen Johansson drabbades av magsjukeutbrott på sin drömresa

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Se bilderna från familjen Johnssons mardrömsresa. ”Vi såg dem bära ut folk på bår”, berättar de. Foto: Privat/SVT

Familjen från Svenljunga möttes av magsjuka på hotell i Turkiet

Uppdaterad
Publicerad

Familjen Johnsson såg fram emot semesterresan till Turkiet, men väl på plats möttes de av ett magsjukeutbrott på hotellet. Något de menar att researrangören Ving borde ha förvarnat dem om.

– Vi var sju i sällskapet och fem blev så dåliga att de fick åka ambulans till sjukhuset, säger Birgitta Johnsson som anmält Ving till Allmänna reklamationsnämnden.

Barnen börjar bli vuxna och med det i åtanke bokade familjen Johnsson från Svenljunga vad de trodde skulle bli en drömsemester till Alanya. Men redan vid incheckningen fick de en lapp om att använda toaletterna på rummen om de skulle bli sjuka.

– Första dagen ringer min dotter och säger att hon och systern spytt på rummet. Den ena var så dålig att hon låg i duschen och skakade, så hotellet skickade upp en läkare som sa att de behövde tillkalla ambulans, säger Birgitta Johnsson.

Inom loppet av några dagar blir alla i resesällskapet magsjuka – och de är inte ensamma. Genom väggarna hör de andra gäster kräkas och såväl apotekspersonal som andra resenärer uppger att utbrottet pågått i flera veckor.

– De borde ha stängt hotellet. Vi bokade resan 13 juli – drygt två veckor innan. Ving visste hur illa det var, det borde inte varit möjligt att boka det hotellet, säger Birgitta Johnsson.

Presentkort på 1 000 kronor

Som kompensation har familjen fått presentkort på 1 000 kronor per person från Ving. Något de menar är en klen tröst eftersom resan kostade nära 90 000 kronor för sällskapet och de endast fått ersättning för sjukhusvistelsen från sitt försäkringsbolag.

– Vad det gäller det här hotellet så hade vi under ett par veckor i juli en lite högre frekvens av magsjuka, säger Vings presschef Claes Pellvik.

Han bekräftar att Ving blev varse om utbrottet i mitten av juli och att man då vidtog en rad åtgärder. Bland annat desinficerade man gästernas bagage och tog hjälp av externa aktörer för att se om det fanns brister i hygienrutinerna.

Tio procent insjuknade

– Vi fick svar att det inte fanns några brister på hotellet. Av allt att döma var det en form av norovirus – det vi ofta kallar för vinterkräksjuka, i Alanya-området, vilket gör att vi ser det som ett försäkringsärende. Det är branschpraxis, säger Claes Pellvik och menar att presentkorten är ”goodwill”.

Varför pausade ni inte resorna till hotellet?

– Under kulmen var ett 30-tal sjuka, vilket ska ses i relation till hotellets 300 gäster. Det föranleder inte att vi stoppar resorna, utan det är ordinarie resevillkor vad det gäller förändringar. En reseförsäkring är A och O när man är ute och reser, samt att man ser till att få läkarintyg som man kan ta vidare till sitt försäkringsbolag, säger Claes Pellvik.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.