Maj-Britt som står i sin lägenhet som invaderats av flugor. Rikshem är bostadsbolag.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Man behandlar inte folk så” – i över ett halvårs tid har Maj-Britt Blom haft gräsflugor inomhus, och menar att bostadsbolaget inte brytt sig om henne. Hör mer i klippet. Foto: Liubov Nenasheva/SVT

Maj-Britts lägenhet i Nödinge invaderades av gräsflugor: ”Sover på stol i hallen”

Publicerad

Mer än ett halvår har gått sedan Maj-Britt Bloms lägenhet i Nödinge invaderades av gräsflugor. Lika lång tid har det gått sedan hon felanmälde problemet till bostadsbolaget Rikshem – men ännu kvarstår problemet.

– Jag är ganska trött på skiten nu, säger hon.

En tidig morgon i början på september 2023 drog Maj-Britt Blom upp persiennen i sitt sovrum på fjärde våningen i lägenheten i Nödinge. Vid fönsterblecket hade tusentals gräsflugor samlats och under de otätade rutorna hade de tagit sig in i sovrummet.

– Jag får sätta mig på en stol ute i hallen för att jag inte kan sova i mitt sovrum, säger Maj-Britt Blom.

Första gången hon felanmälde problemet till bostadsbolaget Rikshem skickade de dit en firma som bekämpar skadedjur för en provisorisk lösning, men flugorna var kvar – och ärendet avskrevs.

Ärendet avskrevs i september

– Det vi hade kunnat göra annorlunda är ju att följa upp efter deras besök och se om det blev bättre, säger Håkan Carlsson, fastighetschef för fastigheter i sydvästra Sverige på Rikshem.

Men ni visste ju att lösningen var provisorisk, varför avskrevs ärendet?

– Vad jag har fått till mig så har man vidtagit olika åtgärder i september och även haft en dialog med grannfastighetens ägare där vi bett dem att åtgärda gräsytorna utanför lägenheten där vatten samlas på öppna ytor och där gräsflugorna trivs.

Rikshem: ”Kunde kanske agerat på annat sätt”

Samtidigt har bostadsbolaget inte hört någonting av Britt-Marie från i september till i början på april, menar han.

– Det ligger ju i bådas intresse att lyssna av och se till så att det blir en bra lösning. Hade hon gjort en ny anmälan hade vi kanske kunnat agera på ett annat sätt, och har det trillat mellan stolarna så får vi försöka agera därefter, säger Carlsson.

Maj-Britt Blom själv menar att hon ihärdigt kontaktat Rikshem gång på gång under drygt ett halvårs tid.

– Det är som att det inte spelar någon roll, som att det inte är så noga med gamla människor. Man behandlar inte folk så.

Rikshem agerar efter intervju

Efter SVT:s intervju med Maj-Britt agerar bostadsbolaget direkt.

– Jag har varit i kontakt med Maj-Britt och vi kommer att besöka henne så att vi kan komma fram till en lösning, säger Håkan Carlsson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.