I den nya anläggningen kommer Preemraff att omvandla tjockolja, som tidigare använts till fartygsbränsle, till renare former av drivmedel för fartygsmarknaden.
Mark- och miljödomstolen sätter gränsvärden för hur mycket den nya anläggningen får släppa ut.
Om domstolen bedömer att Preemraff klarar att leva upp till villkoren ges tillstånd för bygget, som är beräknat till 15 miljarder kronor.
Koldioxid undantaget från domen
Men utsläppen av koldioxid ligger utanför domstolens befogenheter. Det styrs av utsläppsrätter och regleras av EU.
Enligt Preemraff själva kommer koldioxidutsläppen att fördubblas med den nya anläggningen på plats, från dagens 1,7 miljoner ton till 3,4 miljoner ton.
Tittar man i Naturvårdsverkets databas över utsläpp kommer raffet i Lysekil då att blir den anläggning som släpper ut mest koldioxid i landet.
– Det är ju inte att släppa ut mer koldioxid som vi är ute efter. Det vi ska göra är att tillverka bränslen som gör större miljönytta än vad tjockoljan gör. Om inte vi gör det så kommer någon annan att göra det, helt säkert med ännu större utsläpp, säger Peter Abrahamsson som är vd på Preemraff i Lysekil.
Kritiken har tystnat
Mark- och miljödomstolens förhandling hölls för ett år sedan och invändningarna från olika myndigheter var till en början många. Nu verkar dock kompromisserna ha fallit på plats och ingen av de tunga remissinstanserna säger sig i dag ha några större invändningar mot bygget.
Ensamma kvar på barrikaden står Naturskyddsföreningen i Lysekil.
– Vi står inför en klimatkatastrof där ingenting kommer att bli sig likt igen, säger Inge Löfgren, ordförande för Naturskyddsföreningen i Lysekil. Och ändå fortsätter man med planerna att bygga ut för ännu mer fossila bränslen. Det ligger helt fel i tiden.
Mark- och miljödomstolens dom beräknas komma i slutet av veckan.