I höst kom beskedet att bygget av batterifabriken skjuts upp med ett till två år, då försäljningen av elfordon inte ökar som förväntat. Men det har inte stoppat framtidstron hos de som utbildar sig till produktionstekniker på yrkeshögskolan i Mariestad och de kan tänka sig ett jobb i batterifabriken. Detta trots de stora problemen i norr.
– Jag tror det kommer att vända för dem också. Behovet av batterier är så stort, säger Ulrika Forsell som också studerar till produktionstekniker.
Både Ebba Orlinder och Ulrika Forsell kan tänka sig att arbeta på batterifabriken.
Förseningen är bonustid
Volvos planerade batterifabrik i Mariestad har startat enorma satsningar på infrastruktur. E20 byggs om, enorma vattenledningar dras fram liksom ström motsvarande hela Skaraborgs förbrukning i dag. Att det är Volvo som står bakom fabriken i Mariestad verkar minska oron för att det skulle gå som i Skellefteå.
– Det är ett väldigt starkt varumärke. Man är trygga med AB Volvo och det är vi från kommunens sida också, säger Johan Abrahamsson (M), kommunstyrelsens ordförande.
Förseningen av byggstarten ser det som bonustid då kommunen ska få fram tusentals bostäder i Mariestad och han menar att det inte kom som en överraskning.
– Vi ligger så nära AB Volvo i deras projektering så visste om det mycket tidigare, säger Johan Abrahamsson.