I tisdags inträffade två allvarliga tågolyckor i Västsverige. Först spårade ett tåg med farligt gods ur i Varberg tidigt på morgonen. Olyckan orsakade stora trafikstörningar. Under eftermiddagen omkom sedan en bilist efter att han körts på av ett tåg vid en järnvägsövergång norr om Mariestad.
Och på fredagsmorgonen lyckades en bilist med nöd och näppe fly ta sig ur bilen innan tåget kraschade in den. Den olyckan skedde utanför Stenungsund, och bilen släpades med framför tåget en bra bit längs rälsen.
”Försöker bygga bort plankorsningar”
Anders Ekberg är expert på tågsäkerhet vid Chalmers tekniska högskola i Göteborg. Han säger att kollisionerna mellan bil och tåg ofta sker just vid plankorsningar där bilister ibland fastnar.
– Man försöker bygga bort plankorsningarna, för de är helt enkelt inte bra. Så jag vet att Trafikverket jobbar på de här sakerna, men man tar dem i ordning efter trafiktäthet och hastighet.
SVT: Vad är problemet med plankorsningar?
– Du lämnar säkerheten till bilföraren egentligen. Om lokföraren gör fel så är det tänkt att det svenska järnvägssystemet ska kunna reagera, men vid plankorsningar så har bilföraren fått det stora ansvaret.
”Alltid en varningsflagg”
Nu vill han se att den senaste tidens olyckor utreds ordentligt.
– Det är alltid en varningsflagg om det sker många olyckor på samma tid. Det måste göras ordentliga haveriutredningar nu, framförallt av tekniska skäl. Man måste få reda på vad som har gått fel kring de här olika olyckorna. Det kan ju finnas fel som även behöver åtgärdas på andra platser i landet.
Antalet skadade och omkomna i tågolyckor går dock ner runtom i hela Europa, och att sätta sig på ett tåg är fortfarande betydlig säkrare än många andra transportmedel.
– Tåg är mellan 50 och 100 gånger säkrare än bil.