Det finns runt 17 000 vrak i svenska vatten. 30 av dem bedöms som särskilt miljöfarliga och fyra – Thetis, Sandön, Hoheneichen och Skytteren – har de senaste två åren undersökts.
– Vi är mycket nöjda med att ha kunnat göra flera säkra och lyckade vrakprojekt under 2018. Under 2019 fortsätter HaV arbetet med att undersöka fler vrak samt att tömma dem på olja och rensa dem från spökgarn, säger Fredrik Lindgren, utredare på enheten för havsmiljöförvaltning på HaV, (Havs- och vattenmyndigheten), i ett pressmeddelande.
I fallet Thetis, Sandön och Hoheneichen har det gjorts satsningar för att tömma dem på olja och rensa dem från så kallade spökgarn, gamla garn som fisk fastnar i och dör en plågsam död.
Enorma mängder olja
730 liter olja har pumpats upp från Thetis, som sjönk 1985 utanför Smögen. Det fartyget sägs ligga ”bra till”, nära hamn och inte så djupt. Under arbetet upptäcktes en 20 ton tung snörpvad i nylonmaterial insnärjd i vraket. Cirka tolv ton av garnet har kunnat bärgas.
Värre är det med Skytteren, som SVT Nyheter Väst skrivit om tidigare, och som tros innehålla 4 – 500 kubikmeter olja.
– Resultaten visar att Skytteren är mycket nedbrutet, bara fyra millimeter plåt återstår på vissa platser. Vi såg också ett mindre oljeläckage på vattenytan i området som härrör från vraket. Starka yt- och bottenströmmar kommer att komplicera en framtida oljebärgningsoperation, säger Frida Åberg, också hon utredare på HaV.
Regeringen har beslutat att satsa 25 miljoner kronor om året i tio år för att minska miljörisker från svenska vrak, pengar som HaV använder i sitt arbete. Men enligt HaV kommer en tömning av bara Skytteren kosta mer än 25 miljoner, alltså en hel årsbudget.
Hur alla de 30 vraken som bedöms som ”akut miljöfarliga” ska kunna saneras inom budgeten kommenteras inte av HaV i pressmeddelandet.