Det var för en månad sedan som ett 20-tal anställda förklarade att de ville ta över Cityvarvet efter att den nederländska ägaren Damen Ship Repair begärt likvidation. Men under måndagen släpptes en rapport som visar på stora halter av det giftiga ämnet TBT i anslutning till varvet vilket kan ställa till problem för intressenterna. Allt beror på vilka rekommendationer Miljöförvaltningen lämnar i slutet av veckan.
– Vi kan inte ta kostanden för en upprensning i älven. Den är alldeles för stor för vår del, säger Jan Hermansson som är en av de tidigare anställda som vill ta över verksamheten.
Om Miljöförvaltningen skulle besluta att det här behöver rensas upp, vad händer då med att ni potentiellt skulle ta över varvet?
– Ja då tror jag att den biten faller för vår del. Vi klarar inte av den biten.
Även markägarna oroliga
Just nu pågår en väntan på Miljöförvaltningens beslut om vem som bär ansvaret för den troligtvis mycket kostsamma saneringen. Ett beslut som också gör markägaren Älvstranden Utveckling AB, som gärna vill se en fortsatt varvsverksamhet, oroliga.
– Det är en jättestor oro. Dels är det allvarligt med själva föroreningen i sig. Men sen är det också att kostnaderna för saneringen kan vara så stor att det blir svårt med fortsatt varvsverksamhet, säger Lena Andersson, vd för Älvstranden Utveckling AB.
Jan Hermansson är själv orolig, inte bara för vad som ska hända med Cityvarvet utan för hela varvsverksamheten i Göteborg.
– Som varvstad är man väldigt orolig för vart det ska ta vägen efter det här. Då tror jag att Göteborg kommer att vara utan varv och då är det ingen varvstad längre, säger Jan Hermansson.