I Lundsbrunn hittar man i dag inga spår efter det stolta ”Kom i land”-projektet där nya sätt att resa kollektivt skulle prövas. Via en app skulle bland annat kollektivtrafik och samåkning samordnas. En gemensam eldriven byabuss placerad vid affären var en viktig del.
– Jag trodde att det skulle bli en lite större hit än vad det blev, säger Ulrika Håkansson, som driver affären i Lundsbrunn tillsammans med sin sambo.
Precis när projektet skulle starta slog pandemin till. Ingen vågade samåka, varken privat eller i elbussen. I praktiken blev bussen mest använd av den lokala affären för hemleveranser under pandemin.
Stort missnöje
Samhällsföreningen hade många idéer på vad en ny app skull kunna användas till, bland annat Västtrafiks tider, samåkning, hyra av grannens bil, fördela byns elbuss och lån av elcyklar. Det talades även om att försöka få museijärnvägens turer Lundsbrunn-Skara på sommaren.
Men entusiasmen byttes snart mot missnöje, då det visade sig att bussen var för liten för att motsvara de behov som fanns. Samhällsföreningen lämnade projektet då de kände sig överkörda av projektledarna.
– Vi skulle vara en pilotsatsning, men blev snarare ett bagage. Eller ett slags försöksråttor. Projektledningen kom med färdiga lösningar som inte fungerade här, säger Mikael Lundgren.
Yttre faktorer avgörande
Bakom projektet stod Västra Götalandsregionen, Skaraborgs och Fyrbodals kommunalförbund och statliga forskningsinstitutet Rise.
Slutnotan för projektet blev är inte känd. Men Västra Götalandsregionen betalade ut drygt två miljoner kronor till projektet.
Projektledningen förstår kritiken. En avgörande faktor blev att Västtrafik inte hakade på och lät projektet integrera vanlig kollektivtrafik och närtrafik.
– Det prioriterades inte nog högt, säger Hans Arby, forskare på statliga forskningsinstitutet Rise.