Innehållet i mobilspelet som utvecklas i Trollhättan fyller man på egen hand och inspirationen tar man från verkliga livet. Om du har lektion vid klockan tio, lägger du in det i spelet och leder sedan din gubbe på promenaden mot skolan där du genomför lektionen.
– Det är en otrolig morot om man kan göra skillnad för barn och unga som behöver det, säger Marcus Grandin, lärare och spelutvecklare.
Stötta personer med NPF
Tanken är att barn och unga med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, som till exempel adhd och autism, med hjälp av spelet ska kunna strukturera upp sin vardag och förbereda sig på det som väntar.
– Många behöver förutsägbarheten, att veta vad som ska ske. Det är inte bara att du spelar din dag i dag, utan du kan även ta en titt på i morgon och vad du ska göra då, säger Marcus Grandin.
Verktyg för skolor och LSS-boenden
Marcus Grandin är till vardags musiklärare på paradisskolan i Trollhättan och har mångårig erfarenhet av att arbeta på LSS-boende.
Tillsammans med vännen Niklas Edlund har han i snart ett år arbetat med spelet som de hoppas blir ett verktyg som LSS-boenden och skolor kan använda sig av för att stötta personer med NPF-diagnoser.
Kunder inom LSS och skolan ska få testa en pilotupplaga av spelet från februari och tre månader framåt innan man kan lansera spelet fullt ut.
– Idén kom när Niklas satt med sin dotter som var orolig. Hon hade problem med att ta sig till skolan och hon visste inte riktigt vad som förväntades av henne. Då tänkte han: ”Tänk om det bara hade funnits ett mobilspel”. För hon satt ju där med sin mobil hela tiden, säger Marcus Grandin.
Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar
Neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF) är ett samlingsnamn för olika tillstånd som påverkar hur hjärnan och nervsystemet fungerar och hanterar information – vilket kan leda till olika kognitiva och sociala svårigheter. I begreppet NPF ryms diagnoserna adhd, add, autismspektrumtillstånd, språkstörning och tourettes syndrom. De olika diagnoserna är närbesläktade och det är vanligt att samma person har flera diagnoser.
Ungefär tio procent av alla elever i skolan har någon form av neuropsykiatrisk funktionsnedsättning.
Källa: Hjärnfonden och NPF-gruppen