Kioskägaren Aghil Erfani Kia står vid kassan och pekar in mot kiosken, i bakgrunden syns olika sorters chips och en slushimaskin.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
I en rapport från nordöstra Göteborg lyfts Angered Arena som ett exempel med mycket reklam på ohälsosam mat. Foto: Dalmar Namazi/SVT

Trots ökad barnfetma – nästan all reklam lockar till skräpmat

Uppdaterad
Publicerad

Glass, godis och snabbmat – det består majoriteten av den matreklam som finns utomhus av, visar en kartläggning av Hjärt- och lungfonden.

– Det saknas politiskt mod och politisk vilja att reglera och göra det enklare för varje individ att äta hälsosammare, säger Anette Jansson, dietist och senior policy rådgivare prevention Hjärt- och lungfonden.

Småbarnsföräldern Linda Malvén och hennes sexåriga son Benjamin har kommit tidigt till simskolan i Angered. Inne i entrén möts de av färgglada skyltar som visar pannkakor och glass – och direkt slår suget till.  

– Det var ju det första han såg när vi kom hit första gången. Då sa han ”åh glass, det finns en kiosk”, och då måste jag direkt ta ställning till det, säger Linda Malvén.

Lockar till skräpmat

En annan rapport från Folkhälsoenheten Sjukhusen i Väster visar att barn i bland annat nordöstra Göteborg rör sig i miljöer som uppmuntrar till ohälsosam kost. I rapporten visas till exempel en bild på Angered Arena där nästan all reklam som finns är på glass.

– Det är större vinst på att sälja till exempel tre chokladkakor än två bananer och de lokala, små näringsidkarna måste ha lönsamhet i sin verksamhet. De upphandlingar som kommun och region gör trycker inte på hälsoaspekten, vi behöver sätta tryck bakom det, säger Maria Magnusson, verksamhetsansvarig för folkhälsoarbetet.

Billig mat

Enligt Hjärt- och lungfonden måste politiker ta frågan på större allvar och förändra hela matmiljön för att kunna påverka barnens hälsoutveckling.

– Vi behöver ett samhälle där det är enkelt att välja hälsosam mat, då behöver vi i så fall ha reklam för hälsosam mat och den måste vara tillgänglig, billig och god, säger Anette Jansson, dietist och senior policy rådgivare prevention hjärt- och lungfonden.

Se klippet ovan och hör kioskägaren på Angered Arena berätta om reklamen.

Kartläggning av Hjärt- och lungfonden

• Ungdomar i fyra skolor i Stockholm och Gävle dokumenterade sin omgivning i olika områden för att kartlägga vilka budskap kopplat till mat de möttes av.

• 78 procent av all matreklam utomhus är ohälsosam mat.

• Endast 21 procent marknadsförde frukt, grönsaker, bär, fisk eller skaldjur.

• Omkring var fjärde matreklam innehöll någon typ av specialerbjudande, exempelvis köp 3 betala för 2 eller specialpris, 74 procent var för ultraprocessad mat eller dryck.

• Några ”hotspots” var på väg till och från skolan, omkring och i tåg-/tunnelbanestationer samt busstationer och nära idrottsanläggningar.

Källa: Hjärt- och lungfonden

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.