Niklas von Arnold arbetade som lärare i 14 år, både på kommunala skolor och friskolor. När han för några år sedan bytte till Academedias skola LBS Mediegymnasiet (tidigare NTI) i Göteborg tyckte han det blev för mycket fokus på marknadsföringen av skolan.
– Kulturen präglades av det vinstdrivande, att hålla företaget vid liv. De flesta möten som genomfördes på skolan handlade om hur vi kunde marknadsföra skolan på bästa sätt i stället för att samtala om elevers svårigheter eller andra pedagogiska utvecklingsområden, säger han.
”Kom aldrig tillbaka”
Han berättar att droppen blev när en elev klagade hos rektorn på att han som svensklärare använt orden hora och madonna för att beskriva vad en antites är.
– Då bad rektorn mig att tänka över mitt språkval. Jag fick nog och gick hem från skolan samma dag och kom aldrig tillbaka, säger Niklas von Arnold.
Rektor delar inte bilden
Rektorn uppger att det handlar om ett ”komplext personalärende”.
– Jag kan inte kommentera det och jag vill inte gå in mer i den övriga bakgrunden, säger Roy Jörgensen.
Han delar inte Niklas von Arnolds uppfattning om fokuset på marknadsföring i stället för kunskap.
– Det enda vi talar om utåt är andelen elever som tar gymnasieexamen per år. Vi går inte ut och berättar hur många som fått A i en viss kurs, säger Roy Jörgensen.
Kritisk mot fria skolvalet
Niklas von Arnold tycker det större problemet handlar om det fria skolvalet och att skolorna då måste locka elever.
– Elever har ju möjlighet att byta skola om man inte är nöjd. Då tar eleven med sig sin skolpeng. Alla lärare och alla skolor är offer för svängarna som lättvindigt kan tas av elever.