Målsägandebiträdet Marcus Josefsson företräder 30 anhöriga. Det var en känslosam dag för många närstående till offren.
– För många är det som ett vidöppet sår fortfarande. Nu när det drar igång igen så är det så klart att det river upp sår. Men för en del kanske det kan vara ett sätt att lägga det sig bakom sig att vara närvarande, förklarar han.
Försvaret å sin sida hoppas få en annan prövning i hovrätten. Försvarsadvokat Ulrik Smedberg säger till SVT Nyheter Väst att busschauffören också mår dåligt, men att det inte är lika känslosamt denna gång.
– Han tycker att han borde ha blivit friad i tingsrätten av andra skäl. Vi hoppas kunna få en annan prövning i hovrätten – att man konstaterar att det inte går att utreda vad den här olyckan egentligen berodde på, säger han.
Hade varken druckit eller ätit
Det har gått två och ett halv år sedan bussolyckan i Sveg där tre ungdomar omkom och 38 skadades. I bussen färdades högstadieelver från Skene i Västra götaland, som skulle på skidresa i norra Sverige.
Men de kom aldrig längre än strax söder om Sveg. Vid sjutiden på morgonen den andra april 2017 körde busschauffören av någon anledning av vägen. Då hade busschauffören kört i åtta timmar. Han hade varken druckit eller ätit under bussfärden.
Friades i tingsrätten
Busschauffören åtalades för vållande till annans död, vållande till kroppsskada och vårdslöshet i trafk. Och i april i år friades han på samtliga punkter. Borås tingsrätt slog i våras fast att chauffören hade tappat kontrollen över bussen, och att det berodde på att hans koncentration var nedsatt av trötthet eller sömninghet. Men samtidigt gjorde tingsrätten bedömningen att det inte gick att bevisa att busschauffören borde ha förstått att han var för trött för att framföra bussen på ett trafiksäkert sätt. Därför kan chauffören inte anses ha agerat ”straffbart oaktsamt”, menade tingsrätten.
Domen överklagades och i dag startade den första av fyra rättegångsdagar i hovrätten i Göteborg. Och det är busschaufförens skuld som ska prövas på nytt.
– Jag menar att man måste kunna ställa högre krav på chauffören, utifrån att han är yrkesförare med stort ansvar borde man ha en stor beredskap. Han hade varken druckit eller ätit under en så lång resa, säger Mikael Bäckström.
Han menar att det var busschaufförens eget ansvar att se till att han inte skulle bli trött.