I klippet hör du kommunalrådet berätta om vad som ska hända med spårvagnstrafiken.
Förutom att vagnarna skadar spåren lyfter man även att vagnarna låter mycket och är sega. Rapporten, som presenterades under gårdagen, fastställer att endast vagnarna från 80-talet och de nyare vagnarna ska finnas kvar om sju år.
”Borde skett för flera år sedan”
Men enligt Västtrafik är man i fas med kraven på spårvagnstrafiken. Styrelseordförande Peter Hermansson menar att det är Göteborgs stad som är orsaken till att utfasningen av de gamla vagnarna inte skett tidigare, då Västtrafik bara de senaste åren haft ansvar över spårvagnarna. Men nya vagnar är på gång, 80 stycken är beställda.
– Ser vi att det finns ett klart ökat behov så kan vi utöka den beställningen, säger Peter Hermansson.
När de nya spårvagnarna är på plats ska de gamla fasas ut, men leveransen har fördröjts av pandemin.
Färre kommer behövas
Den senaste modellen som köptes in till Göteborg har trafikerat spåren i ett år och fått fina betyg av både förare och passagerare. Det är fler av den modellen, eller likande, som kommer ersätta 70-talisterna och de italienska vagnarna.
Axel Darvik (L) menar att med en modernisering kommer inte lika många spårvagnar att behövas.
– Då kan vi nästan fördubbla trafiken eftersom de är mer effektiva och inte går sönder på samma sätt, säger Axel Darvik.