Kvinna håller batteri i handen

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Lyssna på forskaren Richa Chaudhary berätta om hur kolfiberbatteriet kommer kunna användas i fordon och elektronik i framtiden. Foto: SVT

Ny forskning från Chalmers – då kan din mobil bli lika tunn som ett kreditkort

Publicerad

Inom tio år kan din mobil bli lika tunn som ett kreditkort, och en elbil bli betydligt energisnålare. Det menar forskare på Chalmers som gjort världsledande framsteg inom viktlös energilagring med ett kolfiberbatteri.

– Precis som ett mänskligt skelett har batteriet flera funktioner samtidigt, säger forskaren Richa Chaudhary.

I flera års tid har det forskats på strukturella batterier vid Chalmers tekniska högskola.

Nu har man lyckats ta fram ett batteri av kolfiberkomposit som är världens styvaste batteri – lika styvt som aluminium.

Samtidigt är materialet energitätt och banar väg för energisnålare fordon.

Längre räckvidd för elbilar

Bilar, flygplan eller fartyg som byggs i materialet kan minska vikten och energiförbrukningen kraftigt. Materialet fungerar nämligen både som batteri och som bärande konstruktion.

– Det här är framtiden när man försöker göra sig av med överflödigt material och göra fordonen lättare och öka räckvidden, säger, Richa Chaudhary, forskare på institutionen för industri- och materialvetenskap på Chalmers.

Enligt beräkningar som forskarna gjort kommer en elbil kunna köra uppemot 70 procent längre på en laddning med ett batteri som är kolfiberbaserat.

Målet att kommersialisera

Målet är att kommersialisera tekniken. Fordons- och flygindustrin har redan visat intresse, enligt professor Leif Asp som är forskningsledare.

Närmast i tiden ligger troligtvis att batterierna kan användas för att tillverka mobiltelefoner eller datorer tunna som kreditkort.

Richa Chaudhary berättar att det skulle kunna ske inom loppet av tio år.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.