Det är höstkallt och svetslopporna skvätter ut över Göta älv. I dagarna är det ett år sedan bygget av den nya bron över älven påbörjades. Länken över vattnet i det som skall bli Göteborgs nya centrum. Vi har sällskap på en båt för att inspektera bygget från vattnet.
LÄS MER: TV: Se bron ta form här
– Oj, jag tänker många tankar. Bland annat vilken fantastisk resa vi gör för att få den nya Hisingsbron på plats, säger Carl-Anton Holmgren, projektledare för Hisingsbron på Trafikkontoret.
– Jag tycker att verkligheten ibland ser mindre komplicerad ut än vad ritningarna gör, säger Susanne Viberg, projektledare för byggnationen för nya Hisingsbron.
Enorma dimensioner
Hisingsbron skall ersätta den gamla uttjänta Göta älvbron. Helt färdigställt skall detta 3,5 miljarders bygge vara år 2022.
Just nu ser man stora dränerade metallskodda rektanglar, gigantiska tomma bassänger mitt i älven där pålningen inför brofästen snart skall starta.
– Det är häftiga dimensioner på allting, säger Susanne Viberg.
Riskpengar med i budgeten
Som alltid när det gäller stora byggen så har verkligheten påverkat ursprungsplanen, betongpålar har fått ersättas av stålpålar exempelvis till en merkostnad av uppemot 100 miljoner kronor, men detta är något man tagit ekonomisk höjd för.
– Vi har riskpengar med i budgeten som vi hanterar den här typen av frågor med, och tidsramen håller, säger Carl-Anton Holmgren.
Farhågor kring mängden byggnationer
De farhågorna man har kretsar främst kring att koordinera bygget med allt annat som byggs i Göteborg, vars tidsplaner man inte styr över. Det handlar bland annat om ett stort hotellbygge, en nedsänkning av E45 och så Västlänken. Allt i närheten av den nya bron.
– Vi kommer att sätta en del av våra brostöd uppe på tunneln till Västlänken, så där är vi också beroende av att alla tidsplaner klaffar och att vi har en bra kommunikation om det blir förändringar, säger Susanne Viberg.
Det är själva bygglogistiken med de andra byggena som kan stöka till det?
– Ja, det är det som är ganska unikt med det här projektet, säger Susanne Viberg, projektledare för byggnationen för nya Hisingsbron.
– Det är det största infrastrukturprojektet som Trafikkontoret haft i modern tid, säger Carl-Anton Holmgren, projektledare för Hisingsbron på Trafikkontoret.
LÄS MER: Se reportaget om när börjar ta form