– Det vore bättre om det var tvärtom, säger Helena Olofsson, Konsumentverkets utredare för den årliga kartläggningen av den kommunala budget- och skuldrådgivningen.
Enligt Konsumentverket har kommunerna ett ansvar att hjälpa sina invånare som har problem med att betala av sina skulder. Men deras kartläggning för 2018 visar att resurserna för budget- och skuldrådgivning inte är anpassade efter antalet skuldsatta hos Kronofogden och att kommuner med färre överskuldsatta ger mer tid för rådgivning och tvärtom.
”När man inte har kontroll över sina skulder”
Man kanske kan fråga sig hur mycket skulder man måste ha för att definieras som överskuldsatt. Utredaren Helena Olofsson menar att man är överskuldsatt när man har tappat kontrollen över sina skulder.
– Man är överskuldsatt när man har skulder i den omfattning att man inte längre har kontroll över dem.
Snittet av den tid som läggs på varje skuldsatt
I undersökningen räknar man ut snittet på den tid som varje skuldsatt person tillägnas i varje kommun. Detta görs genom att den totala tiden för budget- och skuldrådgivning i hela landet delas med det totala antalet skuldsatta i Kronofogdens register. Om hjälpen för skuldsatta skulle delas jämnt över hela landet skulle varje skuldsatt person få drygt 97 minuter budget- och skuldrådgivning i snitt.
– Öckerö ger skuldsatta minst tid. Antalet överskuldsatta i kommunen är 203 personer vilket motsvarar 2% av befolkningen. De har en liten andel skuldsatta, det är betydligt mindre än riksgenomsnittet. Men trots det så ger dem minst tid för de som behöver det.
Hur kommer det sig Öckerö som har så få procent överskuldsatta ändå inte kan erbjuda den hjälp som behövs?
– Man satsar för lite tid på de 203 personer som är skuldsatta i kommunen.
Positiv förändring i år
Det är endast ett fåtal kommuner med hög andel skuldsatta som når upp till snittiden för landet. Konsumentverkets rapport visar även att kommunerna överlag lägger mer tid åt rådgivning jämfört med förra året.
I rapporten ger Konsumentverket många rekommendationer till kommunerna för att de ska kunna ge det stöd som invånare med skulder behöver.
– I den utsträckning som Öckerö ger budget-och skuldrådgivning idag tror jag inte att de kommer att klara av att uppfylla det.
Väntetider är en av de faktorer som Konsumentverket belyser i sin rapport och det ser också olika ut i landet. Enligt deras rekommendationer ska väntetiderna vara som längst fyra veckor.