Parkeringsbolagets styrelse säger nu att man tar åt sig av kritiken.- Framför allt var det annonsen som var otydlig, säger styrelseordföranden Elisabeth Undén (MP) till Västnytt. Hon säger också att stadsledningskontorets jurister inte sett något olagligt i affären.
Det var olyckligt att upphandlingen blev så otydlig när Göteborgs Stads Parkeringsbolaget förra sommaren upphandlade sin Kundtjänst. Det anser styrelsen för bolaget, som behandlade upphandlingsfrågan på ett styrelsemöte på torsdagseftermiddagen.
Styrelseordförande Elisabeth Undén (MP) medger att man kunde hanterat affären bättre.
– Framför allt var det annonsen som var otydlig, säger hon till Västnytt. Men såvitt vi har kunnat se har det inte varit en olaglig upphandling.
Parkeringsbolaget har låtit stadsledningskontoret i Göteborg granska ärendet och jurister har inte hittat några oegentligheter.
Upphandlingen vanns av HOJAB, som äger Octavius, det datasystem som andra bolag också var tvungna att använda för kundtjänsten.
I Västnytt sa företagets vd Mats Kärsrud att man i så fall skulle ha tagit betalt för tjänsten. Men nu har Hojab enligt Parkeringsbolaget ändrat sig på den punkten. Octavius skulle ha varit gratis.