Stadsledningen kritiserar parkeringsbolaget

Uppdaterad
Publicerad

Det kommunala p-bolaget kritiseras nu i en rapport för upphandlingen av sin kundtjänst som Västnytt tidigare granskat.

När kommunala P-bolaget skulle upphandla sin kundtjänst förra året vann det kontroversiella inkassobolaget HOJAB. I en granskning som Västnytt presenterade i våras framkom att P-bolaget i upphandlingen hade ställt krav på att vinnaren skulle arbeta med en programvara som ägs av HOJAB.

Detta kritiseras nu i en rapport från Göteborgs kommuns Stadsledningskontor. Kravet är enligt rapporten inte förenligt med LOU.

Dessutom kritiseras den korta anbudstid som P-bolaget gav, särskilt eftersom perioden låg under semestern. Slutligen kritiserar Stadsledningskontoret P-bolagets tilldelningsbeslut, som skett muntligt.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Parkeringsböter överklagas allt mer

Mer i ämnet