– Fordonsindustrin i dag har det tufft. Kundernas efterfrågan är ganska svag, samtidigt som man har omställning med teknikskifte – bort från diesel och bensin och mot elektrisk drift – och det slukar pengar för företagen, säger Mikael Wickelgren, fordonsexpert och forskare i företagsekonomi vid Högskolan i Skövde.
På fredagen stod det klart att elbilstillverkaren Polestar drar ner sin personalstyrka globalt med 15 procent, totalt handlar det om 450 personer varav 250 i Göteborg. Det här kan ge bredare effekter, enligt Mikael Wickelgren.
– Ja, det är inga bra signaler. Det är ett tecken på att det är trögt. Att Polestar drar ner kan få konsekvenser för underleverantörer som också kan behöva säga upp personal, det går inte att utesluta.
Färre nyregistrerade bilar
Både i Sverige och globalt är marknaden sval och antalet nyregistrerade bilar i Sverige minskade med 17,5 procent i december jämfört med samma månad året innan, och prognosen för 2024 ligger också på minus 17 procent för helåret, enligt branschorganisationen Mobility Sweden.
Väntad minskning av elbilsförsäljning
Elbilsförsäljningen saktade in under 2023 och i år väntas försäljningen av elbilar sjunka för första gången, där andelen väntas sjunka från 39 till 35 procent.
– 2024 blir nog inte året då marknaden blommar – det är svårt att se med de osäkerheter som finns, säger Mikael Wickelgren.
Elbilssatsningarna på Polestar, tillverkningen hos Volvo cars och turerna kring Nevs i Trollhättan – hur mår egentligen den västsvenska personbilstillverkningen? Se fordonsexpertens lista i videon.
Minskning av nyregistrerade bilar i december
- Antalet nyregisterade personbilar minskade med 17,5 procent i december 2023 jämfört med samma period året innan.
- Andelen laddbara bilar, som elbilar och laddhybrider, låg på runt 63 procent, jämfört med runt 75 procent året innan.
- Klimatbonusen för elbilar infördes 2018, men slopades för köp efter den 8 november 2022.
Källa: Mobility Sweden