Cirka 25 000 personer tillbringar sina dagar på Lindholmen i Göteborg. Många tar sig dit i bil, och att hitta en parkeringsplats kan vara en rejäl utmaning på morgonkvisten.
När projektet med självkörande minibussar i Göteborg nu går in i en ny fas, med en linje på Lindholmen, hoppas man därför kunna göra lite nytta.
– Vi hoppas att bilister vill ställa bilen lite längre bort, och att självkörande bussar kan bli en smidig lösning på den sista delen av resan, säger Oscar Enerbäck, projektledare på forskningsinstitutet Rise.
Tidigare har bussen kört under fyra veckor på Chalmers i Johanneberg. Då var fokus främst att försäkra sig om att tekniken fungerade. Nu blir utmaningen att få bussen att samsas med övrig trafik på gator och cykelbanor.
– Det här är vår mest komplicerade rutt, med både rondeller, trafikljus och rätt mycket cyklister och gående. Så för oss som operatörer är det fantastiskt att få lov att testa i den här miljön, säger Jakob Münter på företaget Autonomous mobility, som står bakom bussarna.
De två bussarna har plats för 11 passagerare och kommer att köra i skytteltrafik mellan Polstjärnegatan och Diagonalen på vardagarna. Sträckan tar ungefär nio minuter att köra.
Efter sex månader kommer testet utvärderas. Vad som blir nästa steg är ännu oklart.
– Tanken är att köra ytterligare tester i Göteborgsområdet, men var är inte bestämt ännu, säger Oscar Enerbäck.