Volvos fabrik i Torslanda. Foto: Adam Ishe/TT

Underleverantörer fruktar varselvåg – efter produktionsstopp på Volvo Cars

Uppdaterad
Publicerad

Produktionsstoppet i Volvo Cars fabrik i Torslanda i Göteborg förlängs till mitten av nästa vecka. Pausen blir därmed längre än väntat, vilket kan slå mot underleverantörer i fordonsbranschen.

– Läget är allvarligt, det är risk för en varselvåg till hösten, säger Peter Bryntesson, rådgivare Fordonskomponentgruppen., FKG.

Volvo Cars räknar med att produktionen återupptas först den 7 september då det är fortsatt brist på material.

Stoppet har ”utlösts av en kombination av den globala halvledarbristen och nya covid-19-utbrott” heter det i ett uttalande från Volvo Cars. Företaget kommer att använda tiden för bland annat underhåll i fabriken.

Volvo Cars

Även fabrikerna i Olofström och i Skövde har tvingats till tillfälliga stopp, för att anpassa produktionen till efterfrågan från bilfabriken, enligt Volvo. Även i företagets andra fabriker runtom i världen är det minskad produktion.

Brist på halvledare

Denna vecka står också lastbilsproduktionen stilla hos Scania i Sverige vilket påverkar tusentals anställda samt underleverantörer runtom i landet.

– Det sitter ungefär 3000 halvledare i en modern bil idag, säger Peter Bryntesson rådgivare på FKG.

– Och det är ganska långt ner i kedjan, så fordonstillverkarna har ingen ”närkontakt” med de här artiklarna egentligen.

Finns det risk för varsel?

– Vi hoppas och tror, efter dialog med Näringslivsdepartementet, att vi kan förlänga ”korttidsveckan” som vi förde in under pandemin, och med det hoppas vi kunna undvika varsel, säger Peter Bryntesson rådgivare Fordonskomponentgruppen.

– Annars är risken stor för en varselvåg till hösten.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Volvo Cars

Mer i ämnet