– Vi måste satsa mer på de som har det tuffast och på skolor med fler utmaningar, och där elever inte får hjälp hemma och kanske bor trångbott. Vi måste bygga sådana skolor för elever där skolan är helt avgörande för deras framtid, säger utbildningsminister Gustav Fridolin (MP).
Redan i år kommer regeringen satsa en halv miljard extra på de skolor i landet som har lägst skolresultat. På Bergsjöskolan i Göteborg, har 98 procent av eleverna svenska som andraspråk. Och skolan var förra året en av de skolor i Göteborg som tog emot flest nyanlända.
”Viktigt att skapa relationer”
– Vi har haft stora utmaningar. Vi fick många nyanlända elever under förra året, ibland flera i veckan. Och de har mycket i bagaget – dem måste vi möta varje dag. Och det är viktigt att skapa relationer och lära känna dom.
Hur många nyanlända elever tog ni emot förra året?
– Ungefär 170 elever i olika åldrar, och flera har redan tagit sig vidare till gymnasiet, säger Camilla Vestergren Lindroth som själv är specialpedagog och tillförordnad rektor på Bergsjöskolan som idag har ungefär 450 elever inskrivna.
”Satsa mer på lärarna”
Ett bit bort från Bergsjön ligger Angeredsgymnasiet där Yanitsa Ivanova, 17 år, går första året på samhällsprogrammet. Hon kom till Sverige från Bulgarien för tre år sedan. För henne har det gått bra, men hon tycker det finns mer att göra.
– Jag är social och har kämpat och snabbt lärt mig språket. Engelskan har jag ännu inte klarat och kom därför inte in på mina förstahandsval i stan, säger Yanitsa Ivanova.
Vad tror du är viktigt för att höja resultaten?
– Jag tycker regeringen behöver satsa mer på lärarna och ge dom en högre lön. Dom pluggar i många år för att sen lära ut till oss. Och är dom nöjda och blir bra lärare, så kommer eleverna blir mer engagerade och resultaten blir bättre. Jag tror mycket hänger på lärarna.
Oklart vilka skolor som får pengar
I nuläget är det oklart vilka skolor, och hur många, som kommer få resurser. Men målet är att fler elever ska bli behöriga till gymnasiet, och att skolan ska bli mer jämlik.
Men är det inte lite sent – borde ni inte gjort något tidigare?
– Vi ser att resultaten går upp men i den senaste rapporten från OECD ser vi också en tydlig varningssignal om att skillnaderna ökar, och att vi inte gjort tillräckligt för skolorna med störst behov. Så nu tar vi till oss den läxan och ska verkligen se till att de härpengarna kommer ut till eleverna och gör en skillnad, säger Gustav Fridolin (MP).