Försäljningen steg under 2017 med sju procent, jämfört med 2016. Totalt sålde Volvo 571 577 bilar.
– Vi är såklart jättenöjda över att kunna rapportera ännu ett rekordår, säger Christina Zander, talesperson för Volvo.
Försäljningen av de nya XC60- och 90-seriens bilar var enligt bolaget de viktigaste drivkrafterna bakom ökningen. XC60, den nya versionen av Volvos tidigare storsäljare, premiärvisades under bilmässan i Geneve i mars.
– Det har visat sig att den teknik som Volvo har utvecklat själv sedan bolaget köptes av Geely Holding 2010, och som vi baserar alla våra nya modeller på, är väldigt populär, säger Christina Zander.
Hon syftar då på den egenutvecklade SPA-plattformen.
Starkt i Kina
Den positiva trenden syntes framförallt i Asien och Stilla havsregionen, med en uppgång på nästan 21 procent.
Där ingår siffrorna för Kina, som är Volvos enskilt största marknad. I Kina såldes 114 410 bilar, en ökning med strax under 26 procent jämfört med året innan.
I Europa, Mellanöstern och Afrika steg försäljningen med drygt tre procent.
Tror på USA
På den amerikanska kontinenten var utvecklingen betydligt mera blygsam. I USA sjönk försäljningen med 1,5 procent.
– Det är bland annat därför det är viktigt att ha en global närvaro, så att man inte är för beroende av en enskild marknad, säger Christina Zander.
Vilka förväntningar Volvo har på 2018 vill man inte säga något om i nuläget.
– Vi avvaktar med det till helårsrapporten i februari. Men generellt är synen på USA att vi kommer att se tillväxt där. Vi satsar även på att bygga en fabrik och börja tillverka bilar på plats.