Sedan Liseberg hade sin premiär den 23 april har man haft öppet i närmare 20 dagar. Trots det har nu femtio personer blivit av med sina årskort eller guldpass, något även Göteborgs-Posten berättat om.
Det som har fått Liseberg att agera är bland annat att personer stört andra i parken, stått upp i attraktioner och även smitit förbi i köerna.
– Vi får dessvärre dra in årskort varje år, men det har varit lite mer i år än tidigare, säger Mårten Westlund.
”Har inte lärt sig att köa”
Liseberg har svårt att svara på varför ordningsstörningarna i parken i år har ökat, men en av nöjesparkens egna teser är att det kan ligga i ett generationsproblem.
– Det är främst tonåringar som detta drabbar, och vi har en ny generation som inte har lärt sig att köa. Det har dessutom varit varmt, så det kan skapa en frustration att stå i en kö, säger Mårten Westlund.
Förändrat säkerhetsarbetet
Ett fåtal av de personer som blivit av med sina årskort har även blivit polisanmälda. För att öka tryggheten i parken under säsongen har man nu förändrat hur parkens vakter jobbar.
– Vi har förändrat vårt upplägg och punktbevakar de ställen i parken där det är återkommande stök. Men vi försöker även att jobba preventivt med att se mönster i parken, för att stoppa händelser innan de händer.