Socialdemokraterna presenterade på fredagen sju krav partiet vill lägga på elpsparkföretagen för att få bukt med bland annat olyckor och felparkeringar. Det handlar bland annat om sänkta hastigheter, nattliga körförbud och ett maxantal på fordon.
Om inte företagen reglerar sig själva kommer partiet driva frågan om ett totalförbud.
– Det måste bli skärpning nu, säger Blerta Hoti (S).
”Väl drastiskt”
Den moderate ordföranden för trafiknämnden, Toni Orsulic, håller med om att elsparkcyklarna utgör ett problem. Men ett hot om förbud anser han inte är realistiskt.
– Det är väl drastiskt att hota med förbud mot företagen. Vilken bransch vill hon ge sig på härnäst, säger han.
Toni Orsulic (M) anser att utspelet inte är konstruktivt och säger samtidigt att de har en pågående dialog med företagen.
– Vi måste också se vilka verktyg vi har i kommunallådan. Förbud är inte vägen framåt, säger han.
Markupplåtelsetaxa införs
Inom kort införs den så kallade markupplåtelsetaxan, som innebär att elsparkcykelföretagen årligen får betala 1200 kronor per cykel som de har på kommunal mark. Ett beslut som Göteborgs Stad fattade i våras.
På förslag finns också att felparkerade cyklar bötfälls.
S sju krav på elsparkcykelföretagen
- Körförbud mellan 23.00 – 05.00 på helgnätter (fredag-lördag, lördag-söndag)
- Förbud mot att framföra elsparkcyklar i Brunnsparken.
- Sänkt hastighet i delar av centrala stan
- Markupplåtelsetaxa
- Förbud mot parkering utanför reserverade zoner
- Möjlighet till avstängning
- Maxantal fordon