Tricket vid elkonvertering är, enligt William, att utgå från en bil tillverkad innan 1993, då blir det enklare när bilen väl ska besiktigas.
Ett bilvrak från en åker i Skåne är nu efter cirka 800 arbetstimmar och 100 000 kronor senare ett fossilfritt pendlingsfordon mellan hem och skola.
– Jag har kört varje dag sen jag registrerade in den, sen dess har det blivit 450 drifttimmar, det är väl ett godkänt betyg? säger William Bäckander.
Toppfart på 160
Den ursprungliga motorn på 12,5 häskrafter kan långt ifrån möta sig med Williams 2CV ”Electric”: toppfart på 160 km/h och acceleration 0-100 på 10 sekunder.
– Original tror jag den gjorde 0 till 100 på 30 sekunder.
Stort intresse på sociala medier
Intresset för elkonvertering av gamla bilar verkar stort. När Göteborgs-Posten publicerade en artikel om Williams bygge ökade antalet medlemmar i Williams bilbyggargrupp på sociala medier mångfalt.
Hans prestationer har heller inte gått spårlöst förbi hos dem som tillverkar betydligt dyrare modeller. För i höst börjar William jobba hos en viss Koenigsegg i Ängelholm.