Att det blivit trendigt att tänka klimatsmart är tydligt hos många större företag. Titt som tätt dyker nyheter upp om klimatsvänliga projekt. Och tivolijätten Liseberg hakar på.
Till år 2025 vill bolaget vara världsledande inom hållbara parkverksamhet. Och i somras genomförde Liseberg ett pilotprojekt tillsammans med beteendebyrån Beteendelabbet för att öka gästernas intresse för vegetariska alternativ på Café Taube.
– På denna restaurang tog de flesta beslut om maträtt väl framme vid kassan. Där var det bråttom att bestämma sig och många gäster väljer omedvetet det de känner igen och ser först på menyn vilket i detta fall var alternativ med kött. Här såg vi stor potential att jobba med nudging; att göra det enklare för gästerna att välja mer hållbara måltider, säger Kajsa Lindström på Beteendelabbet.
Vill hjälpa 3 miljoner besökare till hållbara val
För att få fler gäster att välja vegetarisk användes nudgeverktygen ”förändra placeringen” och ”rama in informationen”. Det innebär att tydliggöra det önskvärda beteendet och göra det enkelt att välja rätt. De vegetariska rätterna placerades överst på menyn, och två vegetariska rätter uppmärksammades extra i kommunikationen och på menyerna där det tidigare bara synts kötträtter.
På så sätt fick rätterna en ny inramning och en ny placering vilket gjorde det lättare för fler att välja dem. Försäljningen av vegetariska rätter ökade med 76 procent.
– Liseberg har drygt tre miljoner gäster per år och kan vi hjälpa dem att göra mer hållbara val när de besöker oss får vi bra hävstång i hållbarhetsarbetet. Här är nudging ett mycket intressant verktyg och resultatet från pilotstudien visar att även små förändringar kan göra stor skillnad, säger Ylva Linder, hållbarhetschef Liseberg.
Nu vill Liseberg se över möjligheterna att implementera liknande verktyg i övriga delar av verksamheten.
Vad är nudging?
Nudging, som på svenska kan översättas tillbeteendeinsats, handlar om att utgå från insikten om att vimänniskor inte alltid är så rationella. Det är något man ska tahänsyn till när man utformar fysiska och digitala valmöjligheter.
Första gången begreppet lanserades var i boken Nudge: Improvinghealth wealth and happiness (2008) av Richard Thaler och CassSunstein, professorer i nationalekonomi respektive juridik. Här ärtre vägledande kriterier för en nudge:
1) Den tar inte bortindividens fria val
2) Den förändrar hur valen presenteras och gördet lätt att välja rätt
3) Den fokuserar på beteende, inteattityder