– Företagen spär på vår inneboende längtan att tillhöra en viss grupp, att duga och så vidare, genom att idealisera det nya.
Cecilia Solér är docent i marknadsföring vid Göteborgs universitet och har under många år studerat hur företag i modebranschen jobbar med marknadsföring för att övertyga oss om att vi behöver deras varor. Det handlar exempelvis om att ständigt lansera nya kollektioner.
– Företagen släpper nya kollektioner med ett par månaders mellanrum och marknadsför dem som vad jag brukar kalla en idealiserad identitet. Något som man ska ha om man är cool, trendig eller framgångsrik, säger hon.
Samband mellan shopping och ångest
Det finns en tydlig baksida med detta, menar Cecilia Solér: de personer som shoppar mycket mår generellt sett sämre, med större risk för depression och ångest.
Vad ska vi göra åt detta?
– Vi måste komma dithän att produkter som tär på jordens resurser blir dyrare. Produkter ska bära sin egen miljökostnad. Hade kläder varit dyrare så hade vi inte kunnat konsumera kläder på det här sättet utan mer inriktat mot kläders funktion.