Konsumtionsforskaren Cecilia Solér menar att företagen lurar oss att köpa mer än vi behöver. Foto: Martin Grill

Så luras vi att köpa kläder vi inte behöver

Uppdaterad
Publicerad

I Mölndals nya galleria är det slutspurt på rean, samtidigt som affärerna visar upp de nya vårkollektionerna. Men konsumtionsforskaren Cecilia Solér tycker inte att vi ska gå på företagens trick.

– Företagen spär på vår inneboende längtan att tillhöra en viss grupp, att duga och så vidare, genom att idealisera det nya.

Cecilia Solér är docent i marknadsföring vid Göteborgs universitet och har under många år studerat hur företag i modebranschen jobbar med marknadsföring för att övertyga oss om att vi behöver deras varor. Det handlar exempelvis om att ständigt lansera nya kollektioner.

– Företagen släpper nya kollektioner med ett par månaders mellanrum och marknadsför dem som vad jag brukar kalla en idealiserad identitet. Något som man ska ha om man är cool, trendig eller framgångsrik, säger hon.

Samband mellan shopping och ångest

Det finns en tydlig baksida med detta, menar Cecilia Solér: de personer som shoppar mycket mår generellt sett sämre, med större risk för depression och ångest.

Vad ska vi göra åt detta?

– Vi måste komma dithän att produkter som tär på jordens resurser blir dyrare. Produkter ska bära sin egen miljökostnad. Hade kläder varit dyrare så hade vi inte kunnat konsumera kläder på det här sättet utan mer inriktat mot kläders funktion.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.