• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

M33 är diskret i designen och ska tåla göteborgsvädret. Foto: Göteborgs spårvägar/Bombardier

Så ser Göteborgs nya spårvagnar ut

Publicerad

Avskalad och diskret för att smälta in i stadsmiljön. Så lyder beskrivningen av den nya spårvagnsmodell som Göteborgs Spårvägar bestämt sig för. M33 som den kallas levereras i ett första exemplar våren 2019, men redan på tisdagen visades skissen.

Göteborgs Spårvägars styrelse utsåg redan i våras konsortiet Bombardier Transportation/Vossloh Kipete som vinnare av upphandlingen av nya spårvagnar. Avtalet som började gälla på tisdagen gäller i ett första skede 40 spårvagnar som ska levereras till en kostnad av drygt 1,3 miljarder kronor.

Designen beskrivs som perfekt anpassad för Göteborgsmiljön.

– Det finns spårvagnar i alla former, om du vill så kan du få en spårvagn i sportbilsmodell eller en som ser ut som ett champagneglas, men vi har gjort bedömningen att i Göteborg så passar det bäst med en design som smälter in, det säger Stefan Aldborg, försäljningsansvarig på Bombardier. 

Varför då?

– Jo men om du har en sportig spårvagn till exempel så ser den snabb ut, och på krokiga spår i Göteborgs innerstad skulle en sådan spårvagn nästan se farlig ut.

Tydligare kravspecifikation

Enligt Lars-Börje Björfjäll, vd på Göteborgs Spårvägar, har erfarenheterna efter den senaste upphandlingen med de italienska spårvagnarna inneburit att man nu minimerat riskerna för oförutsedda problem.

– Nu har vi varit mycket tydligare i kravspecifikationen. Den här vagnen är anpassad till det göteborgska klimatet, den ska tåla väta och saltstänk. Dessutom har den en hjulupphängning som kan hantera stadens krokiga spårnät utan att gnissla för mycket.

De första två vagnarna anländer till Göteborg någon gång under våren 2019. De ska då provköras i linjetrafik och om de godkänns så levereras resterande 38 vagnar successivt fram till år 2021.

I avtalet finns också en option på ett köp av ytterligare maximalt 60 spårvagnar fram till år 2026.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.