Starta klippet för att se biljettkontrollanten Nattawipa visa den nya uniformen.
– Vi kommer att vara mer i de områden där vi har hög fuskåkning, och på de tiderna och linjerna, säger Leif Gjulem, ansvarig för biljettkontroll på Västtrafik.
Den 13 mars börjar ett gradvis utbyte av de gamla kontrollanterna, som en del av det avtalsbyte som Västtrafik gjort. Tidigare har Securitas stått för kontrollerna, men nu blir det istället bevakningsbolaget QSG.
Vissa linjer kontrolleras mer
Övergången från de gamla kontrollanterna kommer att ske gradvis under våren. På sikt räknar Västtrafik med att kunna öka antalet kontrollanter från knappt 100 till cirka 120 heltidstjänster. Vissa områden och linjer kommer att prioriteras.
– Det är främst inom Storgöteborg, Mölndal och Partille, och på alla våra öppna linjer där man kan kliva på i vilken dörr som helst, säger Leif Gjulem.
”Skulle kostat oss mer utan kontrollanter”
Kontrollanterna kommer att kosta omkring 100 miljoner om året, medan tilläggsavgifterna för de som åker fast endast genererade 28 miljoner kronor förra året.
– Där tror jag man får tänka på att om vi inte hade haft biljettkontroll hade det kostat oss mycket, mycket mer, säger Leif Gjulem.