Här är järnvägsövergången där fyra personer dött – hör politikernas kommentarer i klippet. Foto: SVT

Här har fyra personer dött – nu ska järnvägsövergången göras säkrare

Uppdaterad
Publicerad

En bom med ljud och ljussignal ska öka säkerheten vid den olycksdrabbade järnvägsövergången i Stenungsund. Det föreslår kommunstyrelsen – nio år efter den första dödsolyckan.

Sammanlagt har fyra personer omkommit vid järnvägsövergången i Solgårdsdalen i Stenungsund. Senast en 17-årig pojke i maj förra året. Utredningen efter den senaste dödsolyckan visade att pojken hade haft hörlurar i öronen och därför inte hört tåget komma. Övergången har sedan förra sommaren varit avstängd, så att ingen har kunnat passera, tills dess att säkerheten förbättrats.

Tunnel eller bro säkrast

Enligt Trafikverket fanns tre alternativ. En bro över järnvägen, en tunnel under, eller en övergång som idag, men med bom och ljud- och ljussignal. Tunnel och bro bedömdes som de alternativ som ökade säkerheten mest. Men de var också de dyraste och kunde vara klara tidigast om fyra år.

Lösningen med bom innebar en fortsatt risk då personer måste röra sig över spåret, men den kunde i gengäld vara på plats inom ett år.

”På plats inom ett år”

Enligt kommunstyrelsens ordförande Bo Pettersson (S), vägde tidsaspekten tungt.

– Bommen kan vi få på plats inom ett år. Och vi tycker att det är viktigare att få igång den så fort som möjligt.

Men de andra alternativen har framhållits som säkrare, varför väljer ni då den?

– Det handlar om 2 till 3 år tidigare som vi får till en lösning, alternativet är att vänta till 2023 och vi tycker det är för långt framåt, säger Bo Pettersson (S).

Fler övergångar ska säkras

Kommunfullmäktige fattar beslut i frågan den 12 september.

Men det här innebär inte slutet för frågan. Trafikverket har fått i uppdrag att se över säkerheten på alla oövervakade järnvägsövergångar i kommunen. Och även korsningen vid Solgården kan komma att göras om i framtiden.

– Den kommer tas om, om inte annat den dagen vi får ett dubbelspår. Men det ligger ju kanske femton år framåt i tiden, säger Bo Pettersson.

Hur kan det ta nio år efter den första dödsolyckan att få till den här lösningen?

– Jag vågar inte säga vilka utredningar som var då. Det är bara att konstatera att det har varit för många dödsolyckor här och med facit i hand vore det bra om vi hade fått till de här sakerna före.

Förslagen från Trafikverket

Gång- och cykeltunnel under Bohusbanan

Kostnad: 15-90 miljoner kr. Delas mellan kommunen och Trafikverket.

Färdig: Tidigast 2023

Gångbro över Bohusbanan

Kostnad: 15-30 miljoner. Delas mellan kommunen och Trafikverket.

Färdig: 2023, eventuellt något tidigare

Bom, ljud och ljus vid övergången

Kostnad: 5-10 miljoner kronor. Trafikverket bekostar hela arbetet.

Färdig: Inom ett år

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.