GP rapporterar på fredagen att det är norska Polaris Media, svenska NWT Gruppen och VK-Media som köper Stampen Media, vilket Johan Hansson, vd för Stampen Media är positivt inställd till.
– Vi kommer fortsätta satsa på lokala journalistiken och göra ännu mer journalistik och det är den stora skillnaden.
Kan du konkretisera ”mer lokaljournalistik”?
– Mer lokaljournalistik betyder mer resurser, mer reportrar och att vi täcker de geografiska områden där vi är verksamma. Den här nya konstellationen möjliggör ytterligare satsningar på det.
Kommer era prenumeranter få tidningarna i tid?
– Ja, det kommer de, sedan kommer vi se över distributionen i vissa områden och det är ett arbete som man skulle behöva göra oberoende av detta, säger Johan Hansson och fortsätter:
– Man ska också komma ihåg att den absoluta majoriteten av våra prenumeranter fortfarande får sin tidning innan klockan sex på morgonen, så det är framförallt i glesbygdsområden där distributionen har förändrats och det är något som man behöver acceptera.
En del kanske är oroliga för att deras lokala redaktioner kommer slås ihop och det blir en mer centraliserad organisation, hur kommer det se ut framöver inom Stampen Media?
– Nej, jag skulle säga att det är precis tvärtom för oss på Stampen Media och där har vi samsyn med våra nya huvudägare. Det är viktigt att ha en lokal närvaro. Det kommer vara fortsatt jätteviktigt för oss.
Så era läsare och tittare ska inte vara oroade för det här beslutet ?
– Nej, de ska se det som väldigt positivt. Det gör att vi kan fortsätta satsa på den lokala journalistiken.
Vad ser du mest fram emot med detta?
– Jag ser fram emot att lära från den norska marknaden som har kommit lite längre.