Under sommaren, som vanligtvis är högsäsong för Liseberg, kan köerna till de olika attraktionerna sträcka sig flera hundra meter – trots att människor står packade som sillar. Det är något som inte är förenligt med den sociala distansering som rekommenderas under coronapandemin. Men Liseberg har en plan för hur det ska kunna lösas.
– Man ska köpa sina biljetter online, stå i virtuella köer, vi ändrar våra städrutiner, mycket handsprit osv. Vi har faktiskt 6 000 liter handsprit, så vi är redo, säger Andreas Andersen, vd för Liseberg.
Med virtuella köer menas att man klickar i den attraktion man vill åka i appen, skriver in hur många man är, och följer sedan på en skärm när det är tid att åka. På så sätt ska man undvika trängsel i köer.
Hoppas på eftersäsongen
Redan i mars presenterade Liseberg, tillsammans med Sveriges Nöjesparksförening, en plan för regeringen på hur de skulle anpassa verksamheten till coronarestriktionerna. Men kreativa lösningar, såsom virtuella kösystem, räcker inte för att kunna öppna till sommaren
– Polisen har varit väldigt tydlig med att det är 50 personer som gäller i hela parken just nu, säger Andreas Andersen.
Lisebergs vd hoppas dock att de ska kunna öppna och använda sig av dessa åtgärder under eftersäsongen.
– Vi har Halloween, vi har jul. Så vi hoppas att vi kommer att få användning av det här mycket detaljerade protokollet, tillägger han.
Kräver ersättning från regeringen
Lisebergs vd menar att det faktum att nöjesparkerna inte fått öppna i praktiken är ett näringsförbud och att restriktionerna skiljer sig avsevärt från övriga Europa. Därför begär Sveriges Nöjesparksförening nu totalt 1,5 miljarder kronor i statlig ersättning av regeringen.
– Vi har inte någon indikation på om vi får öppna eller inte. Det är nu vi ska tjäna våra pengar, och det har mycket negativa konsekvenser. Inte bara för branschen utan för hela Göteborg, säger Andreas Andersen.