Saab Automobiles konkursförvaltare kritiseras hårt

Uppdaterad
Publicerad

Konkursförvaltarna mjölkar situationen, anser Fredrik Sidahl, vd för Fordonskomponentgruppen, FKG. 2,5 år efter Saab Automobiles konkurs har konkursförvaltarna hittills fått ut över 200 miljoner kronor för sitt arbete. Och den löpande räkningen fortsätter.

Fackföreningen Metall, fordonsforskare och underleverantörernas förening Fordonskomponentgruppen, FKG, är mycket kritiska till den tid det tar för konkursförvaltarna att slutföra sitt uppdrag med Saab Automobiles konkurs. 

– Vi vet bara att det håller på och vi undrar ibland vad som sker egentligen, säger Mikael Wickelgren fordonsforskare till SVT Västnytt.  

– Ser man det ur konkursförvaltarnas ögon är det naturligtvis en födkrok. Det finns inget regelverk som sätter stopp för det här. De kan fortsätta ta hem de här stora arvodena, säger Fredrik Sidahl, vd för Fordonskomponentgruppen, FKG.    

 ”Absurda summor”

Det är nu 2,5 år sedan Victor Mullers optimism gav vika och Saab Automobile gick i konkurs. Sedan dess har konkursförvaltarna fått 209 miljoner kronor för sitt arbete.

Konkursförvaltarna tar mellan 1.500 och 4.500 kronor i timmen. Och deras arvode tas ur samma pott som de tidigare anställda på Saab, underleverantörer och övriga borgenärer som Saab har skulder till skall dela på.

– Det är absurda summor och det måste man hitta ett annat sätt att finansiera, säger Leif Håkansson, ombudsman IF Metall Norra Älvsborg.

De har runt 1.400 medlemmar som tidigare jobbade på Saab som riskerar att förlora upp till 90.000 kronor på konkursen.

– Jag tror att med en upphandling eller någon annan form av reglerad ersättning till konkursförvaltarna så skulle man kunna få ned kostnaderna och mer pengar skulle komma våra medlemmar tillgodo, säger Leif Håkansson, ombudsman IF Metall.

Mycket pengar att hämta

Kritik riktas mot storleken på ersättningen och att det inte finns något incitament för konkursförvaltarna att driva på och avsluta konkursen. Att det beror på att det är så mycket pengar att hämta i systemet med löpande räkning är en anledning anser Mikael Wickelgren fordonsforskare.

– Det är ett svar som inte är så långt borta, säger Mikael Wickelgren fordonsforskare.

Det är ingen lätt konkurs att reda ut. Många talar om den största konkursen i Sverige sedan Kreugerkraschen. Rättsprocesser pågår bland annat i ett flertal länder för tillfället.

– Det är otroligt komplext, men jag tror att man aldrig kan jobba färdigt i en sådan här konkurs. Någonstans måste man dra ett streck och säga nu får det vara nog, säger Fredrik Sidahl, vd för Fordonskomponentgruppen, till SVT Västnytt.  

Mjölkar situationen

Konkursförvaltarna Anne-Marie Pouteaux och Hans Bergqvist vill inte ställa upp på någon intervju just nu.

I telefon säger Hans Bergqvist att: ”Det är inte rätt timing att gå ut med något”.

På den raka frågan om han anser att konkursförvaltarna mjölkar situationen svarar Fredrik Sidahl, vd för Fordonskomponentgruppen följande.

– Absolut, det är så lagstiftningen är skriven. De gör inget formellt fel, men frågan är hur mycket moraliskt rätt de gör.

Konkursförvaltaren: Vi är snabba

Rörande kritiken mot den höga ersättningen säger konkursförvaltaren Hans Bergqvist i telefon att det är Tingsrätten i Vänersborg som bestämmer, och 4.500 i timmen är normalt arvode.   

– Tanken att de mjölkar konkursboet, är så korkad så den vill han inte bemöta, säger han.

Men menar att i deras värld har det inte tagit lång tid, utan arbetas fram relativt snabbt.

– Vi tror inte någon av underleverantörerna som har fodringar hos Saabs konkursbo kommer få ut en krona, säger Fredrik Sidahl.    

– Man måste fråga om det inte går att göra på ett sätt som inte kostar så mycket pengar, säger fordonsforskaren Mikael Wickelgren till SVT Västnytt.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.