Bland politikerna finns en oro för att broprojektet ska komma att bli försenat. Foto: SVT

Säkerhetsmarginalen uppäten – risk att nya bron försenas

Uppdaterad
Publicerad

Göta älv-brons fäste flyttades två centimeter av intilliggande byggen. Nu uppges säkerhetsmarginalen vara ”helt uppäten”, vilket kan påverka bygget av nya Hisingsbron.

– Det kan bli en kostnad. Det kan bli en fördröjning av tiden också, säger trafikdirektör Stefan Eglinger.

I förra veckan stannade grundläggningsarbetet av på de tre byggprojekten intill Göta älv-bron, E45, Vasakronans husbygge och Hisingsbron. Anledningen är att pålningen har orsakat sättningar i leran, och flyttat ett av Göta älv-brons brofästen två centimeter. Det var tillräckligt för att säkerhetsmarginalen skulle försvinna totalt.

LÄS MER: Byggen flyttade på Göta älv-bron

Bygget av nya Hisingsbron

Bron har ett varningssystem som signalerar i nivåerna grönt, gult och rött om brofästena rör sig för mycket. I förra veckan visade systemet rött, och man avbröt arbetet omedelbart.

Intill brofästet har man nu upphört med grundläggningsarbetet och söker efter alternativ. 

– Vi måste hitta en annan pålningsmetod. Den måste ha noll påverkan på den nuvarande bron. Nu kan vi inte flytta brostödet mer än så här, säger trafikkontorets direktör, Stefan Eglinger.

Innebär det att det kan bli fråga om dyrare metoder?

– Det kan vara stora skillnader, men det är bättre att undvika spekulationer i detta läge, så vi får fram en metod som fungerar först.

Det kan också bli fråga om åtgärder som kompenserar för pålningen och stabiliserar marken.

Oro bland politiker

Om att situationen tas på allvar vittnar bland annat att alla politiska gruppledare i kommunen har fått skriftlig information om läget i ett mejl från stadsdirektör Eva Hessman. Där står bland annat följande.

”Under veckan som har varit har arbetet stoppats med omedelbar verkan eftersom gränsvärdena för vad som är acceptabelt har överskridits. Det innebär att fortsatt arbete inte kan göras förrän man vidtagit åtgärder.”

– Jag är orolig för en försening av Hisingsbron då Göta älvbron har en begränsad livslängd och byggnationen redan är försenad, skriver Jonas Ransgård (M) i ett SMS från Almedalen.

Även politikerna i trafiknämnden har informerats.

– Det kan säkert påverka kostnaden, men vi behöver mer tid på oss för att ta reda på om, och hur arbetena påverkas. Det är för tidigt att dra snabba slutsatser. Vi är medvetna om området med leran och att det pågår många projekt samtidigt, säger Johan Nyhus (S), ordförande i trafiknämnden.

Kritik mot försenad byggstart

Moderaten Axel Josefson, andre vice ordförande i trafiknämnden, tycker också det är för tidigt för slutsatser, men riktar kritik mot att bron byggs så sent.

– Det är bekymmersamt att bron är sist ut. Den vibrationsmässiga säkerhetsmarginalen som finns har ätits upp. Så när bron nu är sist ut är det där man måste jobba med lösningar. Det är olyckligt tycker jag. Man kan fundera över de rödgrönas projekthantering, säger han.

Johan Nyhus håller med om att det är synd att bron kommer sist.

– Jag delar Axels uppfattning. Vi hade planerat att komma igång långt tidigare, men rättsprocessen tog en evinnerlig tid. Den tiden hade vi behövt för att vara först ut. Jag har framfört det till parterna i Stockholm att vi måste hantera det här på ett annat sätt. Det kan inte vara så att kommunerna får vänta och vänta och vänta, säger han.

Det återstår att se hur lång tid det tar att hitta nya metoder, men förhoppningen är att det ska ske under sommaren.

– Då kan vi dra igång i höst igen, säger Stefan Eglinger.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Bygget av nya Hisingsbron

Mer i ämnet