Måns Theorin, ordförande i Aeroklubben i ett flygplan.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Måns Theorin, ordförande i Aeroklubben tror att Landvetter flygplats kan vara lösningen för brandflygen. Foto: Moa Roos/SVT

Brandflyget utan landningsbana när Säve flygplats läggs ner

Publicerad

Flygtrafiken vid Säve flygplats utanför Göteborg ska avvecklas i december 2024, det har ägaren Castellum beslutat. Det får hårda konsekvenser för brandflygen som nu blir av med sin start- och landningsbana.

– Risken är att skogsbränder inte kommer upptäckas i tid, säger Måns Theorin, ordförande i Aeroklubben i Göteborg.

Hör Måns Theorin berätta om sin oro brandflygens framtid i Göteborg.

För ett år sedan fanns det stora planer för Säve flygplats. Elflygsbolaget Heart Aerospace ville slå upp en fabrik som skulle generera över 500 jobb Men så blev det inte.

Heart Aerospace drog sig ur och Castellum bestämde sig istället för att lägga ner all flygtrafik och stänga ner start- och landningsbanan, något som Hela Hisingen rapporterat om.

Helikopterverksamheten blir kvar

Castellums plan är att förändra området så att det blir mer företagsvänligt, med de låter samhällsnyttiga verksamheter vara kvar.

Ambulans och polishelikoptrar ska alltså få fortsätta köra från Säve. Men inte några brandflyg.

– De samhällsnyttiga funktioner vi identifierat är de vi kommer fokusera på, säger Örjan Rystedt, vd på Castellum.

Hoppas på Landvetter

Var brandflygen ska ta vägen kan inte Castellum svara på, men Måns Theorin tror att Landvetter flygplats skulle kunna vara lösningen. Men där flygs det just nu bara kommersiella flyg.

– Tittar man på Hamburg till exempel är den flygplatsen tre gånger så stor som Landvetter, men där lyckas ändå kommersiella flyg och småflyg samsas. Det borde man kunna göra från Landvetter också, säger han.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.