Hör Måns Theorin berätta om sin oro brandflygens framtid i Göteborg.
För ett år sedan fanns det stora planer för Säve flygplats. Elflygsbolaget Heart Aerospace ville slå upp en fabrik som skulle generera över 500 jobb Men så blev det inte.
Heart Aerospace drog sig ur och Castellum bestämde sig istället för att lägga ner all flygtrafik och stänga ner start- och landningsbanan, något som Hela Hisingen rapporterat om.
Helikopterverksamheten blir kvar
Castellums plan är att förändra området så att det blir mer företagsvänligt, med de låter samhällsnyttiga verksamheter vara kvar.
Ambulans och polishelikoptrar ska alltså få fortsätta köra från Säve. Men inte några brandflyg.
– De samhällsnyttiga funktioner vi identifierat är de vi kommer fokusera på, säger Örjan Rystedt, vd på Castellum.
Hoppas på Landvetter
Var brandflygen ska ta vägen kan inte Castellum svara på, men Måns Theorin tror att Landvetter flygplats skulle kunna vara lösningen. Men där flygs det just nu bara kommersiella flyg.
– Tittar man på Hamburg till exempel är den flygplatsen tre gånger så stor som Landvetter, men där lyckas ändå kommersiella flyg och småflyg samsas. Det borde man kunna göra från Landvetter också, säger han.