Karta över järnväg samt valkuvert

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
SD:s gruppledare i Härryda kommun, Peter Arvidsson, är kritisk mot beslutet i fredags, som han menar handlar om höghastighetsjärnväg. Foto: TT/SVT

SD i Härryda vill folkomrösta – om den nya järnvägen

Uppdaterad
Publicerad

I fredags togs beslutet gällande finansieringen av den nya järnvägen mellan Göteborg och Borås. Men i Härryda kommun, som var den sista parten att ställa sig bakom förslaget, höjs nu röster om en folkomröstning.

En ny järnvägssatsning för 48,5 miljarder kronor mellan Borås och Göteborg, via bland annat Landvetter flygplats, beslutades under fredagen.

Härryda sist ut

Det var i oktober 2023 som Trafikverket fick uppdraget av regeringen att planera järnvägssatsningen mellan Borås och Göteborg. Men lokalt skulle det visa sig svårt att komma överens, där Härryda kommun hade invändningar.

Men under fredagen kom parterna till slut överens, och för Härryda kommun innebar det, utöver de 120 miljoner kronor kommunen ska bidra med, att en bergstunnel ska dras under bostadsområdet Skogen i Mölnlycke.

Kan bli aktuellt med folkomröstning

Efter beslutet tog det inte lång tid innan röster höjdes på sociala medier om att kommunen borde hålla en folkomröstning i frågan. Ett förslag som fick stöd av Sverigedemokraterna.

– Det är ett folkinitiativ detta, men vi ställer oss bakom förslaget, säger Peter Arvidsson, gruppledare för Sverigedemokraterna i Härryda kommun.

Ordbråket efter utspelet: ”Frågeställningen finns inte”

Per Vorberg (M) kommunalråd Härryda

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Det finns inget ärende om det”, säger Per Vorberg (M) kommunalråd Härryda, om folkomröstningen. Foto: SVT

Olika järnvägsförslag på sträckan

  • Diskussionen om att utveckla järnvägen på sträckan Borås-Göteborg har pågått länge, tidigare fanns planer på en ny stambana med höghastighetståg mellan Stockholm och Göteborg, och dessa föreslogs också stanna i Borås. Men höghastighetsplanerna pausades år 2022 efter ett beslut av regeringen.
  • Det var i oktober 2023 som Trafikverket fick uppdraget av regeringen att planera för den järnvägssatsning mellan Borås och Göteborg som fredagens möte handlade om. Det rör inte höghastighetståg utan regionaltrafik som klarar 250 km/h.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.