En ny järnvägssatsning för 48,5 miljarder kronor mellan Borås och Göteborg, via bland annat Landvetter flygplats, beslutades under fredagen.
Härryda sist ut
Det var i oktober 2023 som Trafikverket fick uppdraget av regeringen att planera järnvägssatsningen mellan Borås och Göteborg. Men lokalt skulle det visa sig svårt att komma överens, där Härryda kommun hade invändningar.
Men under fredagen kom parterna till slut överens, och för Härryda kommun innebar det, utöver de 120 miljoner kronor kommunen ska bidra med, att en bergstunnel ska dras under bostadsområdet Skogen i Mölnlycke.
Kan bli aktuellt med folkomröstning
Efter beslutet tog det inte lång tid innan röster höjdes på sociala medier om att kommunen borde hålla en folkomröstning i frågan. Ett förslag som fick stöd av Sverigedemokraterna.
– Det är ett folkinitiativ detta, men vi ställer oss bakom förslaget, säger Peter Arvidsson, gruppledare för Sverigedemokraterna i Härryda kommun.
Ordbråket efter utspelet: ”Frågeställningen finns inte”
Olika järnvägsförslag på sträckan
- Diskussionen om att utveckla järnvägen på sträckan Borås-Göteborg har pågått länge, tidigare fanns planer på en ny stambana med höghastighetståg mellan Stockholm och Göteborg, och dessa föreslogs också stanna i Borås. Men höghastighetsplanerna pausades år 2022 efter ett beslut av regeringen.
- Det var i oktober 2023 som Trafikverket fick uppdraget av regeringen att planera för den järnvägssatsning mellan Borås och Göteborg som fredagens möte handlade om. Det rör inte höghastighetståg utan regionaltrafik som klarar 250 km/h.