Den nya miljardsatsningen på järnväg mellan Borås och Göteborg ska bland annat förkorta restiden för pendlare och göra det möjligt att åka tåg till Landvetter flygplats.
Under fredagen höll parterna, bland annat berörda kommuner och Landvetters ägare Swedavia, förhandlingar – då det var sista dagen att redovisa uppdraget för regeringen.
Krävdes medlare
Landshövding Sten Tolgfors har deltagit på uppdrag av regeringen för att sondera förutsättningarna att komma överens. Knäckfrågan som behandlades i landshövdingens residens på fredagen berörde hur omkring fem miljarder kronor – som tillkommit efter en sträckändring – skulle betalas.
I juni stod det klart att parterna hade en gemensam inriktning kring järnvägens sträckning, men flera frågor kvarstod:
- Utvecklingen av stationen vid Landvetter flygplats för att bli en knutpunkt för regionalt resande.
- Att skapa ett sammanhållet avtal med staten över alla delprojekt och att hitta en medfinansieringslösning.
- Och att underteckna en skriftlig överenskommelse.
Staten ska stå för 43,5 miljarder kronor i 2021 års prisnivå och uppgörelsen innebär nu att de berörda kommunerna i Västsverige står för resten av medfinansieringen tillsammans med regionen.
– Detta är en storslam för Göteborg och Västsverige. Efter så många år av osäkerhet och osämja kan vi lägga det gamla bakom oss och äntligen bygga ny järnväg, säger Jonas Attenius (S), kommunstyrelsens ordförande i Göteborg.
Svårt att komma överens
Det var i oktober 2023 som Trafikverket fick uppdraget av regeringen att planera järnvägssatsningen mellan Borås och Göteborg – men lokalt skulle det visa sig svårt att komma överens om hur sträckan skulle dras och var stationerna skulle ligga.
Trafikverket vände sig till under våren till regeringen och meddelade att det inte fanns förutsättningar att komma vidare – och regeringen gav i maj länsstyrelsen och landshövding Sten Tolgfors uppdraget att medla.
Nu ska slutligt beslut fattas av de berörda kommunernas och regionens fullmäktigeförsamlingar innan Trafikverket kan gå vidare med projektet. Första tåget på sträckan väntas gå först i slutet av 2030-talet.
Den nya järnvägen – det här är man överens om
- Ny, dubbelspårig järnväg anläggs mellan Göteborg och Borås. Järnvägen kan ha hastigheter upp till 250 km/tim.
- Stationer i Mölndal, vid Landvetter flygplats och i Borås. Stationen vid Landvetter flygplats utvecklas till en knutpunkt för regionalt kollektivtrafikresande.
- Stationer i Mölnlycke med både östlig och västlig anslutning till den nya banan. Ny dubbelspårig järnväg väster och öster om Mölnlycke. Banan väster, öster och söder om Mölnlycke anläggs delvis i tunnel.
- Mölnlycke station byggs om och kommer ha två till tre spår, varav två vid plattform.
- Staten står för 43,5 miljarder kronor. Ytterligare finansiering på mellan 3-5 miljarder kronor behövs, där står Västra Götalandsregionen för maximalt 2,5 miljarder, Göteborgs stad för en miljard, Borås för 345 miljoner, Härryda 120 miljoner och Mölndal 235 miljoner. 200-300 miljoner kronor avsätts från regionens beredning för hållbar utveckling. Totalt står de lokala parterna för maximalt 4,5 miljarder kronor. Eventuella kostnader därutöver bärs av Trafikverket.
- Ytterligare kostnader tillkommer, till exempel för detaljplaner.
- De parter som kommit överens är: Bollebygds kommun, Borås kommun, Göteborgs kommun, Härryda kommun, Mölndals kommun, Västra Götalandsregionen, Trafikverket, Swedavia AB, Västsvenska Handelskammaren, Svenskt Näringsliv och Företagarna.
Källa: Länsstyrelsen i Västra Götaland