Med start på måndag 30 oktober kommer de olika bidragen att ställas ut på olika platser i Göteborg. Utställningen pågår en månad och kommer att flyttas mellan Trafikkontoret i Göteborg, Lindholmen, Järntorget och Wieselgrensplatsen.
Samtidigt under november så ska en oberoende jury sätta sig in i förslagen. Bland annat kommer de att undersöka hur bidragen är uppbygda och möjligheterna att konstruera dem. Slutligen är det juryn som ska bestämma vilket bidrag som vinner.
– Det kommer även att finnas bemanning på utställningarna som pratar med folk om vad de tycker. Det kommer sedan att sammanfattas och vidareförmedlas till juryn, säger Per Bergström Jonsson, projektledare på Trafikkontoret.
Han påpekar däremot att juryn har många perspektiv att ta hänsyn till förutom besökarnas åsikter.
– Grunden är att få indikationer vad folk tycker och tänker kring hur linbanan bör se ut.
Får ett arvode
I mars utlyste Trafikkontoret en internationell tävling där arkitektteam fick anmäla sitt intresse för att ta fram förslag till linbanan. Därefter valdes fem lag ut som fick en detaljerad tävlingsuppgift. Ett av lagen hoppade av medan de övriga fyra står bakom de bidrag som visas i den här artikeln.
Arkitekterna har fått ett arvode för att utföra uppgiften berättar Per Bergström Jonsson.
– De har behövt lägga ner många hundra timmar på det här.