I klippet: Följ med till asfaltsläggarnas arbetsplats vid Nabbamotet utanför Borås
Det är ett utsatt jobb som asfaltsläggare. Inte nog med att värmen från ny asfalt kan bli över 150 grader – med närgående trafik i hög hastighet är riskerna stora.
Mellan åren 2003 och 2021 inträffade 2600 trafikolyckor i samband med vägarbeten, enligt Trafikverkets statistik. Mellan samma år har fem trafikarbetare dött och 146 skadats.
– Vi upplever att många inte följer de hastighetsbegränsningar, varningar eller restriktioner som gäller vid vägarbeten, säger Fredd Larsson.
Undvika sicksackkörning
Med den nya metoden stängs hela körfält av i en riktning i taget, och på så sätt kan sicksackkörning undvikas. Det gör både arbetsmiljön säkrare och arbetet mer effektivt.
– Vi sparar pengar med genom högre kapacitet på våra maskiner. Det minskar kostnaderna mellan 20 och 30 procent, säger Fredd Larsson.
Ett exempel där vägarbete just nu pågår är på riksväg 40 vid Nabbamotet utanför Borås. Där är just nu ena vägbanan avstängd då en dryg mil väg behöver ny asfalt.
Handlingsplan igång
I mars 2022 gav regeringen Trafikverket i uppdrag att ta fram och genomföra en handlingsplan för stärkt säkerhet på väg. Senast 2025 ska den vara genomförd.
– Vi är väldigt tacksamma för den här typen av åtgärder och vi jobbar aktivt för att påverka Trafikverket för att få till fler sådana här lösningar, säger Annica Nilsson, platschef på Peab.
Regeringsuppdraget Stärkt säkerhet på väg
Regeringen gav i mars 2022 Trafikverket i uppdrag att ta fram och genomföra en handlingsplan för stärkt säkerhet på väg. Handlingsplanens aktiviteter har utgått från brister som Transportstyrelsen redovisat.
Exempel på pågående aktiviieter:
- Nytt säkerhetsregelverk och arbetssätt för arbete på väg
- Arbetssätt för hantering av passerande fordonstrafik
- Ökad hastighetsövervakning vid arbete på väg
Aktiviteterna ska vara genomförda senast 2025.
Källa: Trafikverket