SVT Nyheter Väst i Angered har kartlagt alla niondeklassare i Sveriges särskilt utsatta områdens betyg, och hur många av dem som har betyg nog att komma in på gymnasiet.
– Jag trodde aldrig att jag skulle komma in på något gymnasium. Jag trodde att jag skulle få gå om nian, säger Perja Massoudi som går i 9C på Lövgärdesskolan i Göteborg i det särskilt utsatta området Lövgärdet.
6 av 10 elever
I skolorna i Göteborgs, Stockholms och Malmös utsatta områden är det 6 av 10 elever, när de slutade grundskolan förra året, som hade behörighet till gymnasiet. Det visar SVT Nyheters kartläggning.
Betygen från förra året visar dock ett trendbrott i Göteborg. Där har alla skolor i de särskilt utsatta områdena, utom en, lyft sig i antalet behöriga elever. Sammanlagt har dessa skolor höjt sig från från 52 procent till 62 procent behöriga nior som går ur grundskolan på ett år.
Jobbar med läsning
Grundskoleförvaltningen i Göteborg säger att de tillsammans med rektorerna på dessa skolor har analyserat vad det är som gjort skolorna bättre resultatmässigt.
– Vi ser att man jobbar särskilt bra med tidiga insatser på de här skolorna, inte minst med läsning. En annan framgångsfaktor är att man har ett tydligt och långsiktigt ledarskap. Vi har även lärare nu på de här skolorna som vill stanna kvar vilket är väldigt viktigt för kontinuiteten, säger kvalité och utvecklingschef på grundskoleförvaltningen i Göteborg Anders Samuelsson.
84 procent är rikssnittet
I Stockholm och Malmö pekar trenden istället neråt på majoriteten skolorna i städernas särskilt utsatta områden, visar SVT:s kartläggning. På alla skolor i Sverige är det idag 84 procent av eleverna som slutar grundskolan med behörighet.
Perja Massoudi blir glad när hon hör att skolorna lyft sig i Göteborg. Hon tycker att det är svårt att svara på vad som fick henne att vakna en morgon och ta tag i sina betyg.
”Kaosperson”
Hon säger att hon var en ”kaosperson” tidigare under högstadiet men något hände i åttan. Hon tror att hennes tidigare negativa inställning till skolan framförallt handlade om problem hemma, men en vändning var också att skolan valde att splittra upp klasserna när de märkte att eleverna inte presterade tillräckligt.
– Jag kände tidigare att jag var för svag för att komma in på gymnasiet men nu tror jag faktiskt att det är möjligt, även för mig, säger Perja Massoudi.