• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Till vänster en bild på kartor på ett bord och silhuetter av personer. Till höger en drönarbild över skredet på E6 ovanifrån.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Man kan inte granska sig själv”. Hör kritiken mot SGI i klippet ovan. Foto: Grafik/Torkel Wennman/SVT

SGI-expert gav råd inför bygget som rasade – utreder själv skredet åt Haverikommissionen

Publicerad

Experten på SGI gav råd inför bygget vid E6:an i Stenungsund – det bygge som sedan rasade. Nu kan SVT avslöja att medarbetaren också anlitas som expert för att ge svar på hur skredet uppstod – av Haverikommissionen.

– Det är ett systemfel, säger Olle Lundin, professor i förvaltningsrätt.

Haveriutredningen efter skredet i Stenungsund ska ge svar på vad som egentligen hände – och med som experter i utredningen sitter Statens geotekniska institut, SGI. Men SGI var också med och gav råd inför bygget av den företagspark som rasade – och samma medarbetare som gav myndighetens slutliga råd inför bygget ska nu utreda vad som utlöste skredet.

Enligt Olle Lundin, professor i förvaltningsrätt vid Uppsala universitet, kan det påverka utredningens oberoende.

Skredet vid E6 i Stenungsund

– Man kan inte säga att det är en oberoende granskning, man kan inte granska sig själv. SGI är en stark tongivande part i i sådana här projekt och så lyfter man in SGI i haveriutredningen – det är ett systemfel, säger Olle Lundin.

Haverikommissionen kände till tidigare rollen

Både Statens haverikommission och SGI kände till medarbetarens tidigare roll.

– Vi har varit transparenta med att vi ingått i samrådsprocessen som remissinstans och landat i att det inte utgör någon intressekonflikt eller jäv, säger Helene Kennedy, avdelningschef hos SGI och uppdragsansvarig gällande haveriutredningen.

Ska utreda vad som utlöste skredet

Båda myndigheterna hänvisar till att man delat upp utredningen i olika delar, där SGI inte ska värdera sin egen insats under samrådsprocessen.

– Vi delade upp arbetet så att SGI bistår i att svara på vad som utlöste skredet och hur skredet fortplantade sig – i övrigt kommer Statens haverikommission att granska alla ingående myndigheter, säger Alexander Hurtig, utredningsledare hos Statens haverikommission.

Men det räcker inte, menar professor Olle Lundin.

– Pratar man om jäv och jävsregler så säger man att man inte får vara med någonstans i kedjan av handläggning av ärendet – och nu är de ju det.

Haveriutredningen efter skredet i Stenungsund

  • Med haveriutredningen jobbar fem medarbetare från Statens haverikommission och tio externa experter, varav sju från SGI, en från Sveriges geologiska undersökning och två från Uppsala universitet.
  • Det är Haverikommissionen som skriver den slutliga rapporten.

Sgi:s roll inför bygget

  • När planen för företagsparken i Stenungsund tas fram ger SGI råd i egenskap av rådgivande expertmyndighet, med fokus på att förhindra ras och skred.
  • Mellan åren 2011-2021 lämnar myndigheten sex yttranden.
  • Längs vägen har myndigheten synpunkter kring laster och höjdsättning i den slänt som senare rasar, men i de sista yttrandena skriver SGI om slänten att synpunkten är omhändertagen och att man inte har något ytterligare att tillägga.
  • Stenungsunds kommun och länsstyrelsen uppger att SGI:s yttranden fick stor tyngd när de gav klartecken för planerna för bygget.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Skredet vid E6 i Stenungsund

Mer i ämnet