SVT har pratat med fyra socialsekreterare som arbetade på socialförvaltningen Nordost i Göteborg när Rays ärende var aktuellt där.
Socialsekreterarna säger att de uppmanats att ställa orimliga krav på de besvärliga klienterna, för att sedan kunna ge dem ett avslag när de inte uppfyller kraven. Till exempel att de måste komma till kontoret och söka om sin bostad varje dag, eller att de ska ringa vid en bestämd tid.
– Ja, jag tycker det är så i vissa ärenden. Exempelvis i ärendet vi talar om, säger socialsekreteraren ”Isabella”.
Omtyckta får bättre hjälp
En annan socialsekreterare säger att omtyckta klienter fått bättre hjälp än de som exempelvis betett sig hotfullt.
– Det kan vara att “nu är man lite trött på den här klienten”. Då ger man avslag. Och arbetsledningen säger att brukaren inte kommer överklaga, eftersom den ändå är i missbruk och dåligt skick, säger socialsekreteraren “Julia”.
En tredje socialsekreterare säger att jobbiga personer skulle “straffas”, en fjärde att hon har blivit anvisad att inte svara. För att slippa ta emot ansökningar om stöd.
– Det har jag fått till mig, “svara inte när de ringer”, säger hon.
Klienters beteende ska inte spela roll
Enligt chefen på socialtjänsten ska klienternas beteende inte spela någon roll, utan det är hjälpbehovet som ska bedömas.
Klienter som arbetsledare och chefer anser är besvärliga får sämre hjälp säger flera socialsekreterare, hur ser du på det?
– Jag ser allvarligt på det, om människor som jobbar hos oss uppfattar att arbetsledare och chefer har den inställningen. Hur klienter uppför sig eller hur de är får inte ligga till grund för vilket beslut vi ska fatta om en person, säger Bjarne Öhman, avdelningschef för socialförvaltningen Nordost.