Muna Abshir är en av sex somaliska kvinnor som med hjälp av en mentor ska lära sig att driva restaurang eller café.
– Min dröm är att öppna eget, säger hon.
Framtidshubben är en satsning mellan olika aktörer i Göteborg som strävar efter att få in personer på arbetsmarknaden genom arbetsliv, utbildning och entreprenörskap.
– Vi ser att många av kvinnorna har värdefulla erfarenheter och färdigheter från sina hemländer, men har stött på hinder i Sverige, säger Aden Farah, som är koordinator på Framtidshubben.
Färre kvinnor som driver företag
I dag driver inrikes- och och utrikesfödda egna företag i ungefär lika stor utsträckning enligt Svenskt Näringsliv. Dock är det vanligare att män driver företag än kvinnor.
2023 drev 11,8 procent av de sysselsatta männen i Sverige företag. Bland kvinnor var andelen 5,3 procent, enligt SCB:s statistik.
Vanligare med somaliska entreprenörer utomlands
Tobias Schölin forskade tidigare vid Lunds universitet och har undersökt företagandet bland den somaliska gruppen i flera år. Enligt honom är det tio gånger vanligare att migranter från Somalia driver egna företag i Minnesota än i Sverige.
Vad beror det på?
– Det kan handla om skillnader i hur företagen ser ut. Livsmedelslagarna kan vara tuffare i Sverige. I USA är det väldigt enkla business, i stora saluhallar eller marknader till exempel, säger han.
Han säger också att skillnaden mellan just Sverige och USA även är kulturell.
– I Sverige har individen en stark relation till staten men i USA kanske individen har en starkare relation till etniska grupper där man kan skaffa sig erfarenheter och kontakter, säger han.
Framtidshubben och projektet entreprenörskap
Framtidshubben är en satsning mellan AB Framtiden, Göteborg Stadsmission, Göteborg Stad, Support Group Network (SGN) och Business Region Göteborg som inriktar sig mot att skapa möjligheter inom arbetsliv, utbildning och entreprenörskap.
I detta projekt ska sex kvinnor som har haft svårt att etablera sig som egenföretagare få genomgå kompetensutbildning inom företagsverksamhet.