Facket Kommunal hävdar att arbetsgivaren inte genomfört tillräckliga skyddsåtgärder för spårvagnsförarna mot coronaviruset.
– Vår VD tycker att det var väl drastiskt av mig att lägga skyddsstopp idag klockan 15. Hans bild är att vi sa till två och en halv timme innan. Men vår bild är att vi sagt till redan för två och en halv månad sedan, när pandemin började, säger Johan Kranmert, Kommunals skyddsombud och ledamot i sektion trafik på Göteborgs spårvägar.
Gång på gång återkommer han till att det har hänt alldeles för lite och alldeles för långsamt.
”Ingenting hände”
Johan Kranmert berättar att han utgick från att Göteborgs Spårvägar under helgen skulle fixa allt. Men på måndag såg det likadant ut. Då fick han höra att man skulle ha ett möte, och trodde att det formella beslutet då skulle tas. Men inte heller igår hade framdörrarna på spårvagnarna spärrats.
– Det var därför jag la skyddsstoppet idag.
För kort tid
Under mötet med arbetsgivaren idag tisdag fick han höra att det var omöjligt att åtgärda allt redan till klockan femton, och gick då med på att vänta ett dygn till.
– Nu har VD lovat att åtgärda det som vi krävt. Då är det alltså framdörrarna som ska spärras, även om utformningen kan se lite olika ut på olika modeller. Plus att man spärrar några säten bakåt. Det har vi önskat oss sedan pandemin började. Så när detta är fixat senast klockan 15 i morgon kan resandet forsätta som vanligt.
Överraskning
Mette Ramquist är presschef vid Västtrafik som är trafikhuvudman och upphandlar Göteborgs Spårvägar. För Västtrafik kom beskedet om skyddsstoppet som en överraskning.
– Det är viktigt för både oss och Göteborgs Spårvägar att både personal och resenärer känner sig trygga, säger hon.
Även förare inom färdtjänsten har vittnat om oro över att bli smittade på jobbet. Se mer i klippet nedan.