För Stampen media har coronakrisen inneburit en kraftig ökning av läsare för koncernens digitala tidningar såsom, till exempel, Göteborgs-Posten och Hallands Nyheter. Antalet prenumeranter stiger också men företag drar in eller ner på sin marknadsföring, vilket påverkar koncernen ekonomiskt.
– Det är inte så att ökningen i antalet prenumeranter kompenserar tappen vi ser på annonssidan. Vi har ju också ett stort intäktstapp i dessa tider så vi kommer att jobba med att kompensera genom att spara, säger Johan Hansson, vd på Stampen Media.
Vad kan det innebära att spara?
– Vi ser över alla typer av kostnader och lägger en del investeringar på is. Vi har i dags datum inte gjort några permitteringar, men vi utesluter inga åtgärder beroende på hur länge detta varar.
Stärkta ur krisen
Men Johan Hansson ser ljusglimtar i krisen. Han menar att om antalet prenumeranter ökar nu är det för att publiken ser den lokala journalistiken som den trovärdiga källan man vänder sig till i svåra tider.
– Jag tror att vi som företag och bransch kommer att går stärkta ur krisen. Vi har fått fler att upptäcka vår lokala kvalitetsjournalistik. Så i allt detta elände ser vi ljust på framtiden, säger han.