Johan Hansson, vd på Stampen Media. Foto: Stampen Media

Stampen Media: 30 till 50 procent tapp i annonsintäkter

Publicerad

Koncernen Stampen Media äger flera lokaltidningar i både Västra Götaland och Halland och känner av coronakrisen på två olika sätt: å ena sidan ökar antal läsare och prenumeranter, å andra sidan minskar annonsintäkterna. – Vi utesluter inga åtgärder beroende på hur länge detta varar, säger Johan Hansson, vd på Stampen Media.

För Stampen media har coronakrisen inneburit en kraftig ökning av läsare för koncernens digitala tidningar såsom, till exempel, Göteborgs-Posten och Hallands Nyheter. Antalet prenumeranter stiger också men företag drar in eller ner på sin marknadsföring, vilket påverkar koncernen ekonomiskt.

– Det är inte så att ökningen i antalet prenumeranter kompenserar tappen vi ser på annonssidan. Vi har ju också ett stort intäktstapp i dessa tider så vi kommer att jobba med att kompensera genom att spara, säger Johan Hansson, vd på Stampen Media.

Coronapandemin

Vad kan det innebära att spara?

– Vi ser över alla typer av kostnader och lägger en del investeringar på is. Vi har i dags datum inte gjort några permitteringar, men vi utesluter inga åtgärder beroende på hur länge detta varar.

Stärkta ur krisen

Men Johan Hansson ser ljusglimtar i krisen. Han menar att om antalet prenumeranter ökar nu är det för att publiken ser den lokala journalistiken som den trovärdiga källan man vänder sig till i svåra tider.

– Jag tror att vi som företag och bransch kommer att går stärkta ur krisen. Vi har fått fler att upptäcka vår lokala kvalitetsjournalistik. Så i allt detta elände ser vi ljust på framtiden, säger han.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Coronapandemin

Mer i ämnet