Stampen, med omkring 3 000 anställda i koncernen, har gjort stora förluster de senaste åren och såg i våras ingen annan utväg än att ansöka om rekonstruktion. Men efter att fordringsägarna i de olika bolagen gått med på en nedskrivning av skulderna har koncernen nu ansökt hos respektive tingsrätter om att få avsluta rekonstruktionen.
”Min bedömning är att det nu finns förutsättningar för en livskraftig verksamhet framåt”, säger rekonstruktören Christian Andersch, enligt ett pressmeddelande från Stampen.
Nu pågår förhandlingar om ett nytt bankavtal för att kunna slutföra den planerade nyemissionen. Det nya kapitalet ska bidra till återbetalningen av ackordslikviden, som uppgår till cirka 220 miljoner och ska betalas ut i slutet av februari.
– Nu återstår att komma överens med bankerna om ett nytt bankavtal som är bättre anpassat till bolagets amorteringsförmåga, säger Martin Alsander, Stampens koncernchef, till SVT NYheter Väst.
Nyemission innan årsskiftet
Först när bankavtalet är påskrivet kan Stampen också gå vidare med finansiärerna och en planerad nyemission.
– Det är två moment kvar som vi vill ha på plats för att kunna säga att hela projektet är avslutat, säger Martin Alsander.
– Vi har en väldigt bra dialog med våra banker. Sedan behövs nyemissionen för att också säkerställa bolagets långsiktiga överlevnad, säger Martin Alsander.
- Vi planerar att genomföra nyemissionen med de nya investerarna innan årsskiftet.
I september skrevs en avsiktsförklaring där en grupp investerare förklarade sig villiga att gå in med betydande belopp i Stampen.
Vilka krav de nya investerarna har på Stampen för att gå in i affären är ännu inte känt.
Intäkterna minskar
I Stampen-koncernen ingår bland annat dagstidningar som Göteborgs-Posten, Bohusläningen, Hallands Nyheter, Hallandsposten, tryckerikoncernen V-TAB och distributionsbolaget VTD.
Har de nya investerarna krävt att delar av koncernen ska säljas och/eller att antalet anställda ska minska?
– Det kan jag inte svara på. Men det är ingen hemlighet att omställningsarbetet måste fortsätta i och med att intäkterna minskar, säger Martin Alsander.
– Ambitionen är att hålla samman strukturen med de tre enheterna media, tryck och distribution, men hur de ska utvecklas framåt är beslut som vi måste ta tillsammans med de nya ägarna.
– Strategin inför 2017 är att vi kommer att göra nödvändiga investeringar för att öka de digitala prenumerationsintäkterna samtidigt som vi kommer att införa nya arbetssätt redaktionellt för att bli ännu mer attraktiva digitalt, säger Martin Alsander.